2012MEt22exo

 

docxΜουσική Εκπαίδευση, τεύχος 22 (2012)

Μουσική Εκπαίδευση, τ.22, 2012

Περιλήψεις

 

Νίκος Θεοδωρίδης, Εισαγωγή στα Μουσικά Παραμύθια ή τις Μουσικοκινητικές-Θεατρικές παραστάσεις

Τα παραμύθια, με τη δύναμη που κρύβουν, έχουν γίνει πολλές φορές η αφορμή για την οργάνωση μιας γιορταστικής μουσικής παράστασης με την οποία τα παιδιά της προσχολικής ή σχολικής ηλικίας ολοκληρώνουν ένα ετήσιο πρόγραμμα μουσικής αγωγής στο σχολείο, στο εργαστήρι ή στο ωδείο. Παρουσιάζονται τέσσερεις σημαντικές αποφάσεις που οφείλει να μελετήσει ο/η εκπαιδευτικός για την επιτυχημένη οργάνωση και προετοιμασία μιας μουσικοκινητικής θεατρικής παράστασης με μουσικά παραμύθια (σ.σ. 7-8).

Νίκος Θεοδωρίδης, «Η Ωραία Κοιμωμένη». Ενδεικτικές προτάσεις για το ανέβασμα του παραμυθιού με τη μορφή του μουσικού παραμυθιού

Η πρόταση που ακολουθεί έχει σχεδιαστεί και εφαρμοστεί με τη μορφή Μουσικού Παραμυθιού ή παραμυθοθέατρου για παιδική ορχήστρα, χορωδία και θέατρο με παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, αλλά και με ομάδες φοιτητών και εκπαιδευτικών. Πρόκειται για μια παράσταση εμπνευσμένη από το ομώνυμο παραμύθι του Περό. Η Ωραία κοιμωμένη, το οποίο πυροδότησε τη δημιουργία του θεατρικού κειμένου, της πρωτότυπης μουσικής και των στίχων καθώς και μια σειρά από καλλιτεχνικές-παιδαγωγικές δραστηριότητες και διαδικασίες  (σ.σ. 9-18).

Art Coop, Ο μικρούλης Oνειροφάγος. Πρόταση για τη δημιουργία μιας μουσικοπαιδαγωγικής παράστασης για παιδιά (ηλικίας 7-11)

Στο παρακάτω άρθρο παρουσιάζεται μία πρόταση, για τη δημιουργία μιας μουσικοπαιδαγωγικής παράστασης για παιδιά δημοτικού (ηλικίας 7-11 χρονών), βασισμένη στο παραμύθι «Ο μικρούλης Ονειροφάγος» του Michael Ende (Εκδόσεις Πατάκης). Η πρόταση απευθύνεται σε μουσικούς, εκπαιδευτικούς ή και μουσικοπαιδαγωγικές ομάδες που επιθυμούν να παρουσιάσουν μια βιωματική, διαδραστική παράσταση για παιδιά (σ.σ. 19-26).

Σοφία Αγγελίδου, «Το γιασεμί, η ροδιά και η χαρουπιά»

«Το γιασεμί, η ροδιά και η χαρουπιά» είναι ένα λαϊκό παραμύθι των Μικρασιατών Ελλήνων από την Ν. Αλικαρνασσό της Κρήτης που περιλαμβάνεται στο Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Α’ και Β’ Δημοτικού (σ.σ. 80-83) και διδάσκεται στην Β΄ δημοτικού. Στο άρθρο παρουσιάζονται οι στίχοι και η μουσική που συνέθεσαν οι μαθητές της Β’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Μούδρου την άνοιξη του 2010, με σκοπό να παρουσιάσουν το εν λόγω παραμύθι ως θεατρικό με μουσική, στο τέλος της σχολικής χρονιάς (σ.σ. 27-34).

Δέσποινα Καλανταρίδου, «Τα Ανθρωπάκια με τα Κόκκινα» των Αυγούστου Κόπις και Εύας Τάρλετ (εκδ. Άμμος)

Το κείμενο που ακολουθεί παρουσιάζει μία πρόταση  για μουσική παράσταση βασισμένη στο παραμύθι των Αυγούστου Κόπις και Εύας Τάρλετ, «Τα Ανθρωπάκια με τα Κόκκινα». Στην παράσταση χησιμοποιήθηκαν γνωστές μελωδίες που έμαθαν τα παιδιά κατά τη διάρκεια του μαθήματος της μουσικής προπαιδείας (σ.σ. 35-43).

Παντελής Ιωακειμίδης & Αναστασία Σταυρουλάκη, Ας παίξουμε με παραμύθια: ένα εκπαιδευτικό σενάριο με δράσεις Θεατρικής και Μουσικής Αγωγής

Στην εν λόγω μελέτη επιχειρείται ο σχεδιασμός ενός συνόλου δράσεων με τη συνδρομή των τεχνικών της δραματικής-μουσικής έκφρασης, που θα καλλιεργούν δεσμούς αλληλεγγύης μεταξύ των συμμετεχόντων. Το θέμα μα εντάσσεται στο γνωστικό αντικείμενο «Γλώσσα Β΄ Δημοτικού», αλλά η επεξεργασία του περιλαμβάνει και άλλες γνωστικές περιοχές του Προγράμματος Σπουδών, όπως: Θεατρική Αγωγή, Μουσική Αγωγή Εικαστικά, μελέτη Περιβάλλοντος, Ευέλικτη Ζώνη κ.ά. Το σενάριο αυτό απευθύνεται σε μαθητές Β΄ Δημοτικού (7-8 ετών) και συνδέει το παραμύθι διαθεματικά με άλλα γνωστικά αντικείμενα του Α.Π.Σ. του δημοτικού σχολείου Συγχρόνως αυτό υποστηρίζει τη μαθησιακή διαδικασία με την παιδαγωγική αξιοποίηση των διαφόρων μορφών δραματικής και μουσικής έκφρασης στο σχολείο. Η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης είναι απολύτως συμβατή με το Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ. του δημοτικού, άποψη που υποστηρίζεται θεωρητικά και ερευνητικά από την Ψυχολογία (βλ. Piaget-στάδια ανάπτυξης, Vygotsky-ζώνη επικείμενης ανάπτυξη, Bruner-ανακαλυπτική μάθηση, Gardner- πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης), την Παιδαγωγική (Dewey, Kilpatrick) και την Κοινωνιολογία (κοινωνικοποίηση κ.α.) (σ.σ. 44-58).

 

Το περιοδικό Μουσική Εκπαίδευση κυκλοφορεί μια φορά το χρόνο και μοιράζεται ΔΩΡΕΑΝ στα οικονομικά τακτοποιημένα μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε. της χρονιάς έκδοσης του κάθε τεύχους του. Εάν είσασταν μέλος της Ε.Ε.Μ.Ε. το 2012 και δεν λάβατε το συγκεκριμένο τεύχος ή εάν επιθυμείτε να το παραγγείλετε (τιμή 10 ευρώ + έξοδα αποστολής) επικοινωνήστε με τη διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.