Ράπτης, Θ., & Κόνιαρη, Δ. (Επιμ.) (2019). Μουσική Εκπαίδευση και Κοινωνία: νέες προκλήσεις, νέοι προσανατολισμοί. Πρακτικά 8ου Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. Θεσσαλονίκη: Ε.Ε.Μ.Ε. ISBN: 978-618-83465-3-6
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
Πρόλογος των επιμελητών της έκδοσης
Χαιρετισμός του Συνεδρίου εκ μέρους της Παγκόσμιας Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ISME)
Κεντρικές Ομιλίες
Addessi Rita: Musical experience: An educational entitlement in inclusive contexts. The role of teachers/educators/social workers in promoting relational health
Στάμου Λήδα: Ανάμεσα ζωής και ονείρου … είναι ένα σχολείο, ένας δάσκαλος, κι ίσως μια μουσική
Αναρτημένες ανακοινώσεις
Κουρκούλη Ειρήνη & Κοκκίδου Μαίη: Κριτική σκέψη και μουσική παιδαγωγική: έρευνα δράσης
Μανωλίδου Λεμονιά & Γεροφώτη Αικατερίνη: «Μια φορά κι έναν καιρό – Σι Λα Σολ Φα Μι Ρε Ντο». Μουσική παρέμβαση σε μαθητές με βαριά νοητική αναπηρία
Εργαστήρια
Αναγνωστόπουλος Αθανάσιος & Διονυσίου Ζωή: Σωματικά Κρουστά: μια πρόταση ενσωμάτωσής τους στα μαθήματα γενικής παιδείας
Μίντζα Μαρίνα: «Μια αγκαλιά από μουσικούς σωλήνες»: Προσεγγίζοντας τη διαφορετικότητα με τη χρήση των boomwhackers στο μάθημα της μουσικής
Παπαζαχαρίου-Χριστοφόρου Μαρία: Αναπτύσσοντας τη μουσική κατανόηση μέσα από δραστηριότητες κίνησης
Παπάζογλου Κωστής: Η σεφαραδίτικη μουσική κοινότητα της Θεσσαλονίκης και η εθνική ημέρα μνήμης ελλήνων εβραίων μαρτύρων - 27η Ιανουαρίου - Το μάθημα της ιστορικής συλλογικής μνήμης μέσα από την πολιτισμική αλληλεπίδραση - προτάσεις
Χατζηλάμπρου Μαρία & Καρούμπαλη Ευγενία: Μουσικό διαδραστικό εργαστήριο σχετικά με τις ανταλλαγές και κλοπές δημοφιλών τραγουδιών και παραδοσιακών τραγουδιών για το μάθημα της μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Προφορικές ανακοινώσεις
Αγαλιανού Ολυμπία: Orff-Schulwerk: η μετάβαση από τον 20ό στον 21ο αιώνα
Ακογιούνογλου Μίτσυ: Ο «Κύκλος της Μουσικής» με παιδιά πρόσφυγες στη Χίο: Περιγραφή και απολογισμός δράσεων τριών ετών
Βερβέρης Αντώνης: Κριτική Παιδαγωγική και Μέθοδος Kodály: Μία φανταστική συνομιλία μεταξύ του Paulo Freire και του Zoltán Kodály
Γεροφώτη Αικατερίνη: Τα οφέλη της σχολικής χορωδίας στο Ειδικό Σχολείο: Η περίπτωση του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης
Διονυσίου Ζωή & Κωνσταντάκου Κλειώ: Το τραγούδι ως παιδαγωγικό εργαλείο στις Ομάδες του Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού
Ετμεκτσόγλου Ιωάννα, Κέρζελη Κική & Βλαχούτσου Κατερίνα: Το πρόγραμμα «Κιθάρα Express» ως μουσική εργαλειοθήκη για ανασυνθέσεις της ταυτότητας ενηλίκων εν μέσω κρίσεων: Μια μελέτη περίπτωσης
Ζεπάτου Βασιλική, Μαστροσάββα Τριανταφυλλιά, Γιαννοπούλου Ελένη, Θεοχάρης Δημήτρης, Μαλαφής Ιωάννης, Στρογγύλη Χρυσούλα, Μουρελάτος Σπυρίδων, Νασόπουλος Αθανάσιος, Ντάντος Ορέστης & Γιαξόγλου Κωνσταντίνος. Οι απόψεις των μαθητών – μελών Μουσικών Συνόλων του Μουσικού Σχολείου Αλίμου για τις Διασχολικές Συνεργασίες με άλλα Μουσικά Σχολεία
Ζεπάτου Χρυσάνθη: Τα Spirituals ως τραγούδια της σκλαβιάς και της ελευθερίας στο ελληνικό σχολείο του 21ου αιώνα
Θεοδωρίδης Νίκος: Διαπολιτισμική μουσική εκπαίδευση και εκπαιδευτικοί: τάσεις, προβλήματα, προτάσεις
Καρύκη Μαρία & Αγαλιανού Ολυμπία: Ελληνικά παραδοσιακά παιγνιδοτράγουδα: από την κοινότητα στη σχολική τάξη
Κιουμουρτζής Ιωάννης & Ζαφρανάς Νικόλαος: Άγχος μουσικής επίδοσης: διερεύνηση των συνθηκών εμφάνισής του
Κοκκίδου Μαίη. Οι λειτουργίες της μουσικής ως βάση για την ανάπτυξη μουσικών προγραμμάτων σπουδών
Κολυδάς Τάσος: Ψηφιακή Παρτιτούρα: Επιλέγοντας λογισμικό για τη διδασκαλία της μουσικής στο Ελληνικό Δημόσιο Σχολείο
Κωνσταντινίδου Ζωή & Σακελλαρίου Σταματία: Μουσική με κουτιά. Η διδασκαλία της μουσικής στην προσχολική ηλικία, μέσα από αναδυόμενες δραστηριότητες των παιδιών στο πλαίσιο ενός σχεδίου εργασίας
Λεγζίδου Άννα & Πνευματικός Δημήτρης: Η σχέση μεταξύ ενσυναίσθησης και μουσικών προτιμήσεων στην αρχή και στο τέλος της εφηβείας
Ματζίρης Χρήστος: Ρυθμική Αγωγή: ανάγνωση και εκτέλεση γραφικής παρτιτούρας με τη χρήση ΤΠΕ. Μία εφαρμογή για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Μελιγκοπούλου Μαρία Έμμα: Η συμμετοχή στη χορωδία ως σύνδεσμος πολιτισμών και ένταξη στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Ένα πειραματικό πρόγραμμα με παιδιά προσφύγων από τη Συρία
Μίχα Παρασκευή: Διδάσκοντας μουσική σε ενήλικες στη δημόσια μεταλυκειακή εκπαίδευση (Δ.ΙΕΚ). Αναζητώντας κίνητρα συμμετοχής για άρση εμποδίων στο μάθημα
Μπαξέ Άννα & Κυριακίδου Αθανασία: Το φωνητικό ζέσταμα μέσα από τη Φυσική Μεταφορά (Physical Metaphor)
Μπαρούτα Μαρία: Αξιοποιώντας διαθεματικά ένα μουσικό παραμύθι για την αποδοχή της διαφορετικότητας στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού
Μυγδάνης Γιάννης, Κονδυλίδου Άση & Κοκκίδου Μαίη: Κοινωνικές αξίες και Προγράμματα Σπουδών μουσικής: συγκριτική έρευνα
Νικολάου Έλενα & Ακογιούνογλου Μίτσυ: Διερεύνηση της εφαρμογής μίας ενότητας μαθημάτων σύμφωνα με τον Καθολικό Σχεδιασμό για τη Μάθηση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στο μάθημα της μουσικής
Ονησιφόρου Μαρία: Οι στάσεις και αντιλήψεις των ενηλίκων ερασιτεχνών χορωδών ως προς την εκ πρώτης όψεως ανάγνωση
Παπαδόγιαννη-Κουραντή Μάρθα & Αναγνωστοπούλου Χριστίνα: Aκουστοαπτική παρέμβαση στη διδασκαλία της Μουσικής
Παπασταύρου Δήμητρα: Ο ρόλος των άτυπων διεργασιών μάθησης μουσικής στην ανάδειξη της φιλίας στο εσωτερικό μιας μουσικής ομάδας μάθησης ενηλίκων
Πολυχρονίδου Μαρία & Παπατζίκης Ευθύμιος: Ερευνώντας την πρακτική εφαρμογή και τις δομές της πρώιμης μουσικής εκπαίδευσης (0-4 ετών) σε παγκόσμιο επίπεδο: Προκαταρκτικά αποτελέσματα
Πουλοπούλου Τρισεύγενη: Η συμβολή των Μουσικών Σχολείων στην πολιτιστική και κοινωνική ζωή
Ράπτης Θεοχάρης: Η μουσική παιδαγωγική μετά τον Adorno
Ρεράκη Βασιλική: Πρωτο-μουσικές εμπειρίες και μάθηση: η αλληλεπίδραση γονέα-βρέφους και η επικοινωνιακή μουσικότητα ως θεμέλιο για τη μουσική ανάπτυξη του ανθρώπου
Ρεράκη Φωτεινή: Αναγνώριση και κοινωνική ορατότητα: η περίπτωση των λαϊκών και παραδοσιακών οργάνων στο πλαίσιο της ωδειακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα
Ρήτου Κασιανή & Ακογιούνογλου Μίτσυ: Διερεύνηση της εμπειρίας μαθητών μουσικού σχολείου στο πλαίσιο του μαθήματος μουσικού οργάνου
Σαλτάρη Ρεγγίνα: Tα κοινωνικά μουσικά παιχνίδια της αυλής από την οπτική των παιδιών
Σιάσος Σπύρος: Μουσικά Σχολεία – Οικογένεια – Μαθητές. Μια αρμονική συνήχηση
Σκαμνέλος Μάριος & Πανταζή Ευσταθία. Ρεαλιστική παρτιτούρα: Ένας εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας της μουσικής σε δυσλεκτικό μαθητή. Μελέτη περίπτωσης
Σκαρλάτου Χρυσούλα: Μαθαίνοντας για την πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη μέσα από τη διδασκαλία ενός σεφαραδίτικου τραγουδιού
Στάμου Λήδα, Τρούλου Ραφαέλα & Τάχος Σταύρος: Διερεύνηση των απόψεων γονέων παιδιών βρεφικής και προσχολικής ηλικίας για τη συμμετοχή τους στη μουσική ανάπτυξη των παιδιών τους
Τριανταφυλλάκη Αγγελική & Αναγνωστοπούλου Χριστίνα: «Το δημιουργήσαμε όλοι μαζί, εκείνη τη στιγμή». Διερευνώντας τις εμπειρίες των φοιτητών κατά τη συμμετοχή τους στο μάθημα «Μουσική στην Κοινότητα» στο ΤΜΣ, ΕΚΠΑ
Τριανταφυλλάκη Αγγελική & Χρυσοστόμου Σμαράγδα: Από τον «φακό» του φοιτητή, στον «φακό» του εκπαιδευτικού. Μια μελέτη περίπτωσης της πρακτικής διδασκαλίας και άσκησης στο ΤΜΣ, ΕΚΠΑ κατά το έτος 2017-18
Φυτίκα Αθηνά: Ομαδική διδασκαλία πιάνου στην τρίτη ηλικία
Χαλκιαδάκη Μαρία & Ακογιούνογλου Μίτσυ. Η συμβολή του Καθολικού Σχεδιασμού για τη Μάθηση στην ισότιμη συμμετοχή παιδιών με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ στο μάθημα της μουσικής
Στρογγυλές τράπεζες
Συντονίστρια: Ζωή Διονυσίου
Εισηγήσεις:
Διονυσίου Ζωή: Ψηφιακό Αποθετήριο ΜΑΡΙΖΑ «Εγώ πατρίδα γνώρισα μέσʼ από τα τραγούδια»: ιδέα, στόχοι, υλικό
Κωνσταντάκου Κλειώ: Εκμάθηση ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού μέσω των τραγουδιών της Μαρίζας Κωχ: Μία πιλοτική εφαρμογή στο Νηπιαγωγείο της Εθνικής Σχολής Βιέννης
Πανταζή Ευσταθία: Η διδακτική αξιοποίηση των τραγουδιών της Μαρίζας Κωχ για τη διδασκαλία των ελληνικών ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας
Στρογγυλή τράπεζα ΙΙ: Η εμψύχωση θέλει τέχνες: Απόψεις για την Εμψύχωση μέσω τεχνών στην εκπαίδευση
Οργανωτές: Γεωργία Γκανά, Ελένη Ζησοπούλου, Νίκος Θεοδωρίδης (συντονιστής), Παναγιώτα Σιάνου-Χατζηκαμάρη, μέλη της Καλλιτεχνικής Παιδαγωγικής Ομάδας «Ελάτε να Παίξουμε»
Εισηγήσεις
Ζησοπούλου Ελένη, Σιανου Χατζηκαμάρη Παναγιώτα & Νίκος Θεοδωρίδης: Η εμψύχωση σύμφωνα με την οπτική και τη διαδρομή της Καλλιτεχνικής Παιδαγωγικής Ομάδας «Ελάτε να Παίξουμε»
Θεοδωρίδης Νίκος: Η συμβολή των μουσικών εμψυχωτικών δραστηριοτήτων στη μουσική μάθηση
Θωίδου Μαρία: Εμψυχώνοντας τους εμψυχωτές: η εμψυχωτική-εκπαιδευτική διάσταση της εθελοντικής συμμετοχής σε πολιτιστικά δρώμενα. Η περίπτωση ενός μουσικού φεστιβάλ
Κοκκίδου Μαίη: Εμψύχωση στις ομαδικές μουσικές δράσεις: το κοινωνικό νόημα της μουσικής
Μπακιρτζής Κώστας & Σλαυκίδης Γιώργος: Η Εμψύχωση Ομάδων και οι εφαρμογές της
Στρογγυλή τράπεζα ΙΙI: Μουσική εκπαίδευση και κοινωνική δικαιοσύνη
Συντονιστής: Δημήτρης Ζάχος
Εισηγήσεις
Ζάχος Δημήτρης: Κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση: ορισμένες κριτικές παρατηρήσεις
Μανανά Μαρία & Κοκκίδου Μαίη: Κοινωνική δικαιοσύνη και μουσική εκπαίδευση: φραγμοί στην πρόσβαση στο Μουσικό Σχολείο μαθητών Ρομά από το Δροσερό Ξάνθης
Μπιλιλής Θανάσης: Η μουσική ως... δράστης Δημοκρατίας στο σχολείο
Στρογγυλή τράπεζα ΙV: Διατλαντικές εμπειρίες διδασκαλίας της μουσικής: μελέτη περίπτωσης με φοιτητές από Κύπρο και ΗΠΑ
Συντονιστής: Γιάννης Μυράλης
Εισηγήσεις
Αδαμοπούλου Κατερίνα & Μυράλης Γιάννης. Εξ αποστάσεως εκπαίδευση στη μουσική στην Ελλάδα και στην Κύπρο
Αρχοντοπούλου Άννα & Μυράλης Γιάννης. Η εξ αποστάσεως μάθηση στη μουσική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Βόρειας Αμερικής
Στρογγυλή τράπεζα V: Εφαρμογές της ελληνικής μελοποιίας στη μουσική εκπαίδευση: Ενεργοποιώντας τις συνδέσεις με την κοινωνία, τον τόπο και την καθημερινότητα
Συντονίστρια: Μαρία Τσαλίκη
Εισηγήσεις
Τσαλίκη Μαρία & Πασσιάς Ελευθέριος. Αυτόχθονες διαδικασίες δημιουργίας τραγουδιών στη μουσική εκπαίδευση: Ένα διαχρονικά ενημερωμένο σύγχρονο πλαίσιο
Πασσιάς Ελευθέριoς & Ζωβοΐλη Αγορίτσα. Εφαρμογή της ελληνικής μελοποιίας σε δομή ειδικής αγωγής: Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με την επίδραση της εφαρμογής σε Δημόσιο Ειδικό Γυμνάσιο
Τσαλίκη Μαρία. Εφαρμογές της Ελληνικής μελοποιίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Τρεις μελέτες περίπτωσης
Σούκα-Σίμου Αναστασία. Εφαρμογές τραγουδοποιίας στην οργανική διδασκαλία