Συνθέτοντας με ήχους. Η σχολική προσέγγιση.

Εισηγητής: Θεόδωρος Λώτης (Συνθέτης, Επίκουρος Kαθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστημίου)

Ημερομηνία: 18-19 Νοεμβρίου 2017

Ώρες: 11:00-16:00 (10 ώρες)

Χώρος: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση, Ερμού 7, 3ος όροφος, Θεσσαλονίκη

Συμμετοχή: Μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε.: 45 ευρώ, Μη μέλη: 70 ευρώ

(Δήλωση και έγκαιρη πληρωμή συμμετοχής μέχρι τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου: Μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε.: 20 €, μη-μέλη: 40 €)

Η πληρωμή μπορεί να γίνει με τους παρακάτω τρόπους:

(α) Στα γραφεία της Ε.Ε.Μ.Ε., Ερμού 7, κάθε Παρασκευή 18:30 - 20:00.

(β) με κατάθεση στο λογαριασμό: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση *

Εθνική Τράπεζα Ελλάδος

BIC: ETHGRAA

IBAN: GR06 0110 2230 0000 2234 8020 557

με αναγραφή του ονοματεπώνυμου του αποστολέα και την ένδειξη: Σεμινάριο Λώτη

 

Περιορισμένος αριθμός συμμετεχόντων (μέχρι 25 άτομα).

Δηλώσεις συμμετοχής: https://goo.gl/forms/hLI90Vq9ALPXIovv2

Οι συμμετέχοντες στο σεμινάριο θα πρέπει να φέρουν μαζί τους τον προσωπικό τους υπολογιστή και ακουστικά.

 

Περιγραφή σεμιναρίου

Τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει, με τη συνεργασία σχολείων και πανεπιστημίων, η διαμόρφωση μεθοδολογιών που θα επιτρέπουν σε μαθητές την κατανόηση του ηχητικού περιβάλλοντος στο οποίο ζουν και τη σύνθεση μικρών έργων/ηχοτοπίων με τη χρήση σχετικής τεχνολογίας και ήχων του περιβάλλοντος. Αυτές οι μεθοδολογίες βασίζονται κυρίως σε δύο πυλώνες: στο σολφέζ των ηχητικών αντικειμένων του Pierre Schaeffer και στην πρακτική προσέγγιση της ακουστικής οικολογίας και των ηχοτοπίων του Murray Schafer. Οι δύο αυτοί πυλώνες αποτελούν τη βάση για τη διαμόρφωση κριτηρίων με τα οποία οι μαθητές κατανοούν και περιγράφουν τα ηχητικά φαινόμενα και τις μουσικές τους εφαρμογές, σχεδιάζοντας παράλληλα ομαδικά παιγχνίδια με τους δασκάλους τους με σκοπό το μουσικό αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση μουσικής.

Μια ομάδα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιόνιου Πανεπιστήμιου, σε συνεργασία με καθηγητές και μαθητές ενός σχολείου στην Κέρκυρα, εφάρμοσε παρόμοιες μεθοδολογίες στη διάρκεια του σχολικού έτους και στα πλαίσια των μαθημάτων/projects. Οι μαθητές και οι δάσκαλοί τους βγήκαν από τις τάξεις, αφουγκράστηκαν το ηχητικό τους περιβάλλον, συζήτησαν για αυτό, αναγνώρισαν κυριολεκτικές και μεταφορικές σημασίες, ηχογράφησαν τους ήχους του, το επεξεργάστηκαν και το μορφοποίησαν παραλλάσοντας τις σημασίες του. Το αποτύπωσαν στον μαυροπίνακα και το ανάλυσαν στον υπολογιστή τους. Τέλος, συνέθεσαν μικρά μουσικά έργα ηχοτοπίων. Σημαντικό είναι το γεγονός ότι όλοι οι ήχοι επιλέχθηκαν, ηχογραφήθηκαν, αναλύθηκαν και κατηγοριοποιήθηκαν από τους ίδιους τους μαθητές. 

Στο σεμινάριο θα παρουσιαστούν οι παραπάνω μεθοδολογίες και θα συζητηθούν οι έννοιες της τέχνης των ήχων και του ηχοτοπίου, της ηχητικής αντίληψης και της ηχητικής επεξεργασίας και διάδρασης.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς μουσικής της Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και σε κάθε ενδιαφερόμενο μουσικό.