Πρακτικά 7ου Συνεδρίου της Ελληνικής 'Ενωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση
Μουσικός Γραμματισμός: Τυπικές και Άτυπες Μορφές Μουσικής Διδασκαλίας-Μάθησης
27-29 Νοεμβρίου 2015, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Επιμέλεια
Μαίη Κοκκίδου και Ζωή Διονυσίου
Εισαγωγικό Σημείωμα των επιμελητριών του τόμου
Κεντρικές Ομιλίες
Μαίη Κοκκίδου: Μουσικοί Γραμματισμοί στον Απόηχο του Μεταμοντερνισμού: από την άγνοια, στη συνείδηση
Susan Hallam: The power of music: its impact on the intellectual, social and personal development of children and young people
Εισηγήσεις
Αβραμίδου Κατερίνα: Η σύγχρονη γονική επίδραση στη μουσική ανάπτυξη βρεφών και μικρών παιδιών
Αγαλιανού Ολυμπία & Τσαφταρίδης Νικόλας: Άτυπες μορφές γνώσης και μάθησης στη Μουσικοπαιδαγωγική Θεώρηση του C. Orff
Αγγελίδου Ευδοξία: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στο άγχος των μουσικών επιδόσεων
Αγγελίδου Σοφία: Απόψεις των εκπαιδευτικών μουσικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το μάθημα της μουσικής: Δυσκολίες και προοπτικές
Αδαμοπούλου Μαρία & Δούμα Eλπίδα: Η επίδραση της μουσικής αγωγής στη διαμόρφωση στάσεων, συναισθημάτων και μουσικών δεξιοτήτων παιδιών με σύνδρομο Asperger: Μελέτη περίπτωσης
Ασπιώτης Σπυρίδων: Η διδακτική και παιδαγωγική της Εκκλησιαστικής Μουσικής: Μέθοδοι και τρόποι διδασκαλίας της μουσικής σε παιδιά Δημοτικού και χορωδιακή εφαρμογή
Γεωργουλή Στυλιανή: Η φιλοσοφία και γενικές αρχές για τη διδασκαλία μουσικών οργάνων στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών Μουσικής για τα Μουσικά Σχολεία (2015)
Γκίνη Αναστασία: Μουσικός Γραμματισμός μέσα από το μάθημα της Ερευνητικής Εργασίας: Μελοποίηση καβαφικής ποίησης
Δελέγκος Σπύρος: Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις στο χώρο της Ελληνικής Αστικής Λαϊκής Μουσικής
Ευθυμίου Αυγούστα: Η αισθητική εμπειρία ως Δημιουργική αντίδραση μέσα από την εφαρμογή διδακτικών προσεγγίσεων που βασίζονται στο συνδυασμό Μουσικής και Εικόνας
Ζέρβα Όλγα: Σχεδιασμός και ανάπτυξη διδακτικού υλικού με χρήση ελληνικού ρεπερτορίου για προγράμματα ομαδικής εκμάθησης βιολιού σε σχολεία γενικής παιδείας της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Κιουμουρτζής Ιωάννης & Ζαφρανάς Νικός: Η επίγνωση και διαχείριση του Άγχους Μουσικής Επίδοσης (Music Performance Anxiety – MPA) ως καταλύτης μουσικής ανάπτυξης και δημιουργικότητας σε νέους ενήλικες σπουδαστές πιάνου
Κοκκίδου Μαίη, Ασλάνογλου Δήμητρα, Μανανά Μαρία, Πάτκου Ασημίνα, Χρυσάφη Βασιλική & Χρυσάφη Ελένη: Αυτοβιογραφικές ιστορίες εκπαιδευτικών μουσικής για τις μουσικές τους ταυτότητες: ποιοτική έρευνα
Κολιάδη Ανθούλα: Το νέο πλαίσιο της διδασκαλίας του Πιάνου στα Μουσικά Σχολεία: η εισαγωγή και θεσμοθέτηση καινοτομιών στην καθημερινή εκπαιδευτική πράξη
Κολυδάς Τάσος: Ψηφιακός γραμματισμός και μουσική: μια προσέγγιση στις αντιλήψεις περί «ποιότητας» σχετικά με τους απωλεστικούς αλγορίθμους συμπίεσης ακουστικού σήματος
Κωνσταντινίδου Ζωή, Κυρίδης Αργύρης & Στάμου Λήδα: Η διαπολιτισμική μουσική εκπαίδευση ως μέσο κοινωνικοποίησης: Μια πιλοτική προσέγγιση σε παιδιά πρώτης δημοτικού
Λαβράνος Χαρίλαος: Οι επιδράσεις της πληροφόρησης στη μουσική δημιουργικότητα: Προκλήσεις και προτάσεις για την Ελληνική μουσική εκπαίδευση
Λειβαδίτη Σοφία: Οι ενήλικες μαθαίνουν μουσική
Μελιγκοπούλου Μαρία-Έμμα: Η μουσική διδασκαλία - μάθηση στη χορωδιακή πρόβα. Τα αποτελέσματα μορφών τυπικής και άτυπης διδασκαλίας μέσα από μια πενταετή διαχρονική έρευνα σε παιδική πολυφωνική χορωδία ομοίων φωνών
Μίχα Παρασκευή: Χαρακτηριστικά και αντιδράσεις παιδιών προσχολικής εκπαίδευσης (προβρεφικής και μεταβρεφικής ηλικίας) στα πλαίσια μουσικής αφύπνισης
Οικονόμου Ιωάννης & Αγγελίδου Ευδοξία: Πολυμεσική εφαρμογή γραφικής παρτιτούρας για παιδιά προσχολικής ηλικίας «Ο Λίνος»
Παπαγεωργίου Κωνσταντίνα: Η διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών και η επίδρασή της στη διδακτική πράξη. Μια ποιοτική έρευνα σε εκπαιδευτικούς μουσικής της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Παπαζαχαρίου-Χριστοφόρου Μαρία: Μουσική βουτιά στα βαθιά: Ενσωματώνοντας άτυπες διαδικασίες μουσικής μάθησης σε σχολική τάξη Δημοτικού Σχολείου στην Κύπρο
Παπαθεράποντος-Κωνσταντίνου Έλενα: Η άτυπη μουσική μάθηση σε τυπικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα: μια εκπαιδευτική παρέμβαση στη διδασκαλία κυπριακών παραδοσιακών τραγουδιών σε σχολείο Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της Κύπρου
Παπασταύρου Δήμητρα: Οι μουσικοί-πρότυπα ως εργαλείο ανάδειξης ποιοτικών στοιχείων στις άτυπες διεργασίες μάθησης μιας μουσικής ομάδας ενηλίκων
Παπασταύρου Δήμητρα & Χατζηπέτρου-Ανδρόνικου Ρεγγίνα: «Να τα πούμε;» Τα κάλαντα ως διαδρομές άτυπης μάθησης μουσικής και κοινωνικής ένταξης
Παπουτσή Άννα: Η μουσική πράξη μέσα από διαδικασίες άτυπης μουσικής εκπαίδευσης: Η περίπτωση ενός αυτοσχεδιαστή
Ράπτης Θεοχάρης: Ανακαλύπτοντας (ξανά) το σώμα στη μουσική
Σαλτάρη Ρεγγίνα: Η συμβολή των τυπικών και άτυπων εμπειριών στη μουσική ταυτότητα των εφήβων
Σπυράκου Ευαγγελία: Οι συμπληρωματικές μουσικές γνώσεις ως αυτόνομο πεδίο στα νέα προγράμματα σπουδών Πιάνου Υποχρεωτικού και Πιάνου Επιλογής για τα Μουσικά Σχολεία
Αναστασιάδου Ξανθίππη, Αγορίτσα Ζωβοΐλη, Κουρκούλη Ειρήνη, Σούκα-Σίμου Αναστασία, Στάμου Λελούδα & Τσαλίκη Μαρία: Εστιατόριο «Η άλλη ταυτότητα»: Μια ανασκόπηση της ταυτότητας του εκπαιδευτικού μέρα από την αυτοεθνογραφική βιβλιογραφία
Στάμου Λήδα & Θεοδωρίδης Νίκος: Παιδί, οικογένεια και μουσική: Διερευνώντας τα χαρακτηριστικά των οικογενειών που εγγράφουν τα παιδιά τους σε προγράμματα μουσικής αγωγής για βρέφη και νήπια
Ταρσένη Σοφία: Γαλλικά στο πεντάγραμμο
Τσερίκης Πάνος: Για μια μεταμόρφωση του μουσικού γραμματισμού: θεωρητικές προϋποθέσεις και εκπαιδευτική πολιτική
Τσερπέ Γεωργία Μαρία: H συμβολή του Σχολικού Συμβούλου μουσικής στη μουσική εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο: το παράδειγμα του συντονισμού ομάδας εργασίας εκπαιδευτικών
Τσερπέ Γεωργία Μαρία, Εφραιμίδου Λευκοθέα & Πολυμενοπούλου Αικατερίνη: Το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος Ιστορία της Μουσικής για την Α΄ Λυκείου του Μουσικού Σχολείου
Τσομάκου Γαρυφούλα: Σπουδές και τεχνική στα νέα προγράμματα σπουδών Υποχρεωτικού Πιάνου και Πιάνου Επιλογής στα Μουσικά Σχολεία
Χαρκιολάκης Αλέξανδρος: Μουσική Εκπαίδευση, Τεχνολογία και Ιστορική Μνήμη
Χατζηπέτρου-Ανδρόνικου Ρεγγίνα: Η πρόσβαση των γυναικών στην οργανοπαιξία στο χώρο της παραδοσιακής μουσικής
© Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση, 2016
ISBN 978-960-89847-6-9