5ο Συνέδριο της Ε.Ε.Μ.Ε. «Μουσική παιδεία και αναζήτηση πολιτισμικής ταυτότητας» 
(Θεσσαλονίκη 2007)

To 5o Συνέδριο της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση με τίτλο «Μουσική παιδεία και αναζήτηση πολιτισμικής ταυτότητας» πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, σε συνδιοργάνωση με τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, στις 29/6-1/7 του 2007. Σκοπό είχε να φέρει σε επαφή όσους ασχολούνται με τη μουσική εκπαίδευση και τη διδασκαλία της μουσικής σε όλες της τις μορφές και σε όλες τις βαθμίδες και επίπεδα.
Στόχος του 5ου Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. ήταν ο γόνιμος προβληματισμός, η έκθεση και ανταλλαγή απόψεων, η παρουσίαση ερευνητικών ευρημάτων και πρακτικών εφαρμογών σχετικά με το ζήτημα της πολιτισμικής ταυτότητας ή των πολλαπλών πολιτισμικών ταυτοτήτων στη μουσική παιδεία τόσο στον ελλαδικό όσο και στο διεθνή χώρο. Παράλληλα με το 5ο Συνέδριο έγιναν και οι εορταστικές εκδηλώσεις για τα 10 χρόνια της Ε.Ε.Μ.Ε.

Στο Συνέδριο συμμετείχαν περίπου 70 ειδικοί επιστήμονες, μουσικοπαιδαγωγοί από Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Τουρκία, Μ. Βρετανία, ΗΠΑ, Βραζιλία Καναδά και Ιαπωνία. Επίσημοι προσκεκλημένοι ομιλητές είναι η καθηγήτρια Lucy Green από τη Μ. Βρετανία και οι καθηγητές David Elliott και Jere Humphreys από τις ΗΠΑ.

Για να δείτε το πρόγραμμα και τις περιλήψεις του 5ου συνεδρίου πατήστε εδώ

ενώ το τρίπτυχο του Συνεδρίου μπορείτε να το δείτε εδώ

Πρακτικά του συνεδρίου (ISBN: 978-960-89847-0-7) 

Αναλυτικά το πρόγραμμα του συνεδρίου ήταν το εξής:

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29 ΙΟΥΝΙΟΥ

15.00-16.30 Προσέλευση - Εγγραφές - Δηλώσεις Εργαστηρίων
16.30 Εναρκτήρια Συναυλία: Φωνητικό πολυφωνικό σχήμα «Διώνη»
17.10 Χαιρετισμοί -Εισαγωγικές ομιλίες
Κεντρική Ομιλία: Συντονίζει η Μαίη Κοκκίδου
18.30-19.10 David Elliott, Critical Pedagogy for Culturally Responsive Music Education
19.10-19.20 Συζήτηση
1η Συνεδρία: Συντονίζει η Ξανθούλα Παπαπαναγιώτου
19.20-19.40 Ζωή Διονυσίου, «Τοπικό», «εθνικό», «παγκόσμιο»: τρεις έννοιες κλειδιά για τη διερεύνηση της πολιτισμικής ταυτότητας των νέων
19.40-20.00 Σοφία Αγγελίδου, Η συλλογή και καταγραφή παιδικών τραγουδιών και παιχνιδιών ως μέσο εκπαίδευσης Τσιγγανοπαίδων.
20.00-20.20 Πέτρος Τζανάκης, Αργυρώ Σταυρίδη Η αξιοποίηση των παραδοσιακών παιχνιδιών - ένα εργαλείο στη μουσική πράξη
20.20-20.30 Συζήτηση
20.30-21.00 Διάλειμμα
21.00 Συναυλία Συμφωνικής Ορχήστρας Δήμου Θεσσαλονίκης

ΣΑΒΒΑΤΟ 30 ΙΟΥΝΙΟΥ

8.30-9.00 Προσέλευση - Δηλώσεις εργαστηρίων
2η Συνεδρία: Συντονίζει η Ντίνα Πακλατζή
9.00-9.20 Αθηνά Φυτίκα, «Τα έργα των Καλομοίρη, Βάρβογλη και Κωνσταντινίδη για νέους πιανίστες: Η διαμόρφωση της «ελληνικής» μουσικής ταυτότητας μέσα από τρεις διαφορετικές παιδαγωγικές, συνθετικές και αισθητικές προσεγγίσεις»
9.20-9.40 Κώστας Τσούγκρας, Τα "44 παιδικά κομμάτια" του Γιάννη Κωνσταντινίδη ως μοντέλο για μια εκπαιδευτική συνθετική προσέγγιση του ύφους της Ελληνικής Εθνικής Σχολής.
9.40-10.00 Πέτρος Βούβαρης, Οικείο πολιτισμικό πλαίσιο και δημιουργική έκφραση στο πιάνο: Μία εναλλακτική διδακτική προσέγγιση 
10.00-10.10 Συζήτηση
10.10-11.00 Στρογγυλή τράπεζα με θέμα: Παραδοσιακή Μουσική και Μουσική Εκ¬παίδευση (Πολύβιος Ανδρούτσος, Μάρκος Δραγούμης, Δημήτρης Θέμελης, Γιώργος Μελίκης, Λελούδα Στάμου). Εισηγείται και συντονίζει ο Πολύβιος Ανδρούτσος.
11.00-11.10 Συζήτηση
11.10-11.40 Διάλειμμα

Κεντρική Ομιλία: Συντονίζει η Μαίη Κοκκίδου
11.40-12.25 Jere T. Humphreys, Occupational Identity in the Music Education Profession
12.25-12.35 Συζήτηση
12.35-12.55 10 ΧΡΟΝΙΑ Ε.Ε.Μ.Ε.!
13.00-14.30 Γενική Συνέλευση Ε.Ε.Μ.Ε.

16.30-16.50 Καλλιτεχνικό πρόγραμμα στο Φουαγιέ του Μεγάρου: Plaza Ensemble
3η Συνεδρία: Συντονίζει ο Νίκος Θεοδωρίδης
17.00-17.20 Μαίη Κοκκίδου, Πολυπολιτισμική /Διαπολιτισμική Μουσική Εκπαίδευση:
Γενική θεώρηση, Τάσεις και Προοπτικές. 
17.20 -17.40 Αντωνία Φοράρη, Μουσικές Ταυτότητες και Εκπαίδευση
17.40-17.50 Συζήτηση
17.50-18.10 Διάλειμμα
4η Συνεδρία: Συντονίζει ο Πέτρος Βούβαρης
18.10-18.30 Akemi Sakamoto & Shiyo Sakamoto, Contributions of Intercultural Exchange to Music Education and Intercultural Understanding
18.30-18.50 Λίλυ Κότσιρα, Ταξίδι στο κέντρο της γης
18.50-19.10 Kadna Pinheiro Cordeiro, Hullabaloo: The Pedagogy of Sound
19.10-19.30 Sezen Ozeke Elgun, Cultural connections and musical change 
19.30-19.50 Συζήτηση
19.50-20.40 Συμπόσιο με θέμα: Μελλοντικοί και εν ενεργεία εκπαιδευτικοί: η προετοιμασία, οι πεποιθήσεις και οι ανάγκες τους ως προς τη διδασκαλία της μουσικής (Σμαράγδα Χρυσοστόμου, Κωνσταντίνα Δογάνη, Ξανθούλα Παπαπαναγιώτου). Εισηγείται και συντονίζει η Σμαράγδα Χρυσοστόμου.
20.40-21.00 Διάλειμμα
21.00 Καλλιτεχνικό πρόγραμμα: Η Ιστορία των Κρουστών (Συγκρότημα Κρουστών Θεσσαλονίκης)
22.00-22.30 Καλλιτεχνικό πρόγραμμα στο Φουαγιέ του Μεγάρου: Μπάντα Δρόμου του Κρουστόφωνου

ΚΥΡΙΑΚΗ 1 ΙΟΥΛΙΟΥ

5η Συνεδρία: Συντονίζει η Σοφία Αγγελίδου
9.00-9.20 Λευκοθέα Καρτασίδου-Γιώργος Τσίρης, Το μάθημα της μουσικής στα άτομα με ειδικές ανάγκες: μια πιλοτική έρευνα των απόψεων των εκπαιδευτικών μουσικής στην Ελλάδα
9.20-9.40 Λευκοθέα Καρτασίδου -Κωνσταντίνος Σταϊκόπουλος, Εκπαίδευση εκπαιδευτικών μουσικής σε θέματα ειδικής αγωγής: προβληματική και αναζητήσεις στην ελληνική πραγματικότητα.
9.40-10.00 Γιώργος Τσίρης, Η μουσικοθεραπεία στις σκανδιναβικές χώρες: θεωρητικές και πρακτικές αναζητήσεις
10.00-10.20 Δήμητρα Μακρή -Ιωάννης Μακρής, Λόγοι για τους οποίους οι νέοι ακούνε μουσική 
10.20-10.30 Συζήτηση


6η Συνεδρία: Συντονίζει η Ξανθούλα Παπαπαναγιώτου
10.30-10.50 Marissa Silverman, Enhancing and Protecting Musical Identities
10.50-11.10 Theodora Stathopoulos, Partnerships: Addressing Issues of Cultural Identity in the Canadian Music Classroom - A Performance Approach
11.10-11.20 Συζήτηση
11.20-11.40 Διάλειμμα

7η Συνεδρία: Συντονίζει η Μυρτώ Βουγιούκα
11.40-12.00 Δέσποινα Μπουλντή, Ερευνητική μελέτη της ικανότητας των παιδιών να ερμηνεύουν το συναίσθημα στη Μουσική: Μία διαπολιτισμική-συγκριτική προσέγγιση της ερευνητικής φιλολογίας.
12.00-12.20 Γεωργία Πολυζώη, Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης μέσα από μουσικές δραστηριότητες στο γλωσσικό μάθημα
12.20-12.30 Συζήτηση

Κεντρική Ομιλία: Συντονίζει η Εβίτα Σίμου
12.30-13.15 Lucy Green, Classical music, teenagers' taste, and the classroom: some findings from a curriculum research and development project
13.15-14.05 Συμπόσιο με θέμα: Flow Experience Seminars as Catalyst for Discovery: Greek Music Teacher Identity and Pedagogical Change (Λελούδα Στάμου, Lori Custodero)
14.10-14.50 Καλλιτεχνικό Πρόγραμμα στο Φουαγιέ του Μεγάρου: Αναστασία Κεχαγιά - Όλγα Ζέρβα.

8η Συνεδρία: Συντονίζει ο Πέτρος Βούβαρης
17.30-17.50 Nikolina Ognenska-Stoyanova, New life of the Bulgarian folk music and development of the national and cultural identity of students 
17.50-18.10 Ritsuko Kojima, Development of Teaching-Learning Model and Its Program Based on the Concept of the Generating of Music for Traditional Japanese Music in School System: Focusing on Musical Elements 
18.10-18.20 Συζήτηση
18.20-18.50 Διάλειμμα

9η Συνεδρία: Συντονίζει η Ξανθούλα Παπαπαναγιώτου
18.50-19.10 Anastasia Kotsopoulou, Are you listening to background music while studying? A study that explores the background music played while students of three different age groups listen
19.10-19.30 Νατάσα Οικονομίδου-Σταύρου, Μουσικά ακούσματα και Αναλυτικό Πρόγραμμα Μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση της Κύπρου: Εκπαιδευτική πολιτική, προτεραιότητες των εκπαιδευτικών και προτιμήσεις των μαθητών.
19.30-19.40 Συζήτηση
10η Συνεδρία: Συντονίζει η Δήμητρα Κόνιαρη
19.40-20.00 Βασιλική Ρεράκη, Παραδοσιακά μουσικά μοντέλα στην αντίληψη και κατανόηση μουσικών εννοιών από παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
20.00-20.20 Ιουλία Παπαγεώργη, Επηρεάζει το πολιτισμικό περιβάλλον την εμπειρία του άγ¬χους της μουσικής εκτέλεσης; Συγκριτική έρευνα μεταξύ Βρετανών και Κυπρίων εφήβων μουσι¬κών
20.20-20.30 Συζήτηση
20.30-21.00 Διάλειμμα
21.00 Καλλιτεχνικό πρόγραμμα: Πολυθέαμα Το φονικό του Χρόνου, του λέκτορα Αναστάσιου Βασιλειάδη του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης στο οποίο συμμετέχουν σολίστες και η χορωδία του Τμήματος και με την καλλιτεχνική συνεργασία του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ

ΣΑΒΒΑΤΟ:
9.00-12.00
1. Πέτρος Τζανάκης - Αργυρώ Σταυρίδη: «Γύρω - γύρω όλοι...Παίζουμε, Μαθαίνουμε και Δημιουργούμε. Μια μουσικο-παιδαγωγική διαδικασία μέσα από επιλεγμένα παραδοσιακά παιχνίδια»
2. Θωμάς Μαρόπουλος: Αρμονία και Ανάλυση στα Προγράμματα Διδασκαλίας των Μουσικών Σχολείων-μια πρόταση μέσω εργαστηρίου.
3. Αθηνά Καραβόλτσου: Ελληνικό δημοτικό τραγούδι: ερευνώντας τις αξίες του περιεχομένου και της έκφρασης μέσα από τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος. 
4. Ελάτε να παίξουμε: «Του Βασίλη»: Δέκα δημιουργικά βήματα για μια σχολική παράσταση στο πλαίσιο του εορτασμού της 25ης Μαρτίου
17.00-20.00
1. Αριστείδης Παπανικολάου
Ρυθμοί του σώματος, ρυθμοί της κοινότητας, ρυθμοί της γης (Οργανικός χρόνος και η γέννηση της ρυθμομελωδίας με την μέθοδο drum and flow).
2. Ελισάβετ Περακάκη
Οι δεξιότητες σκέψης και η διδασκαλία των Μουσικών του Κόσμου Σκέφτομαι...Οργανώνω...Διδάσκω...Αξιολογώ
3. Δέσποινα Ματθαιοπούλου: Ο Γύρος του κόσμου σε...3 ώρες

ΚΥΡΙΑΚΗ:
9.00-12.00
1. Μαρία Κυνηγού-Φλάμπουρα
Αρχαίοι Ελληνικοί μετρικοί πόδες και παράλληλη εφαρμογή τους σε κίνηση (χορευτική-ρυθμική) και λόγο.
2. Kadna Pinheiro Cordeiro
Brazilian Music and Hullabaloo
9.00-10.30
3. Έφη Βετουλάκη
Γνωριμία με τα μουσικά όργανα Μπάντας μέσα από το παραμύθι και τη χρήση πολυμεσικών εφαρμογών

11.00-13.00
4. Μαρία Κουρκουρίκα - Τζένη Μωραΐτη
Διαθεματική προσέγγιση της γνώσης: η αξιοποίηση πολιτισμικής ύλης μέσα από τη μουσική

16.30-20.30
1. Ντόρα Ψαλτοπούλου
Μουσικοθεραπεία: Εναρμόνιση βασικών διαπολιτισμικών στοιχείων

17.00-20.00
2. Χρήστος Ερκέκογλου
Δραστηριότητες με κρουστά -Αφρικάνικοι ρυθμοί