6η Προσυνεδριακή Διαδικτυακή Ημερίδα Ε.Ε.Μ.Ε.
Κυριακή 1/6/2025, 18:00-20:30
ΗΧΗΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
Εισηγούνται:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΓΕΩΡΓΑΚΗ - «Η δ' αηδών άδει»: Ακουστικός Εγγραματισμός στην Εκπαίδευση
Καθηγήτρια, Πρόεδρος Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ε.Κ.Π.Α.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΟΥΛΙΔΗΣ - Children with Hearing Loss in the Regular Classroom: An Introduction for Teachers
Certified Teacher of the Deaf, ATLANTIC CANADA EDUCATION
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΕΡΑΣΟΒΙΤΗΣ - Ηχητική Εκπαίδευση στο σχολείο του 21 αιώνα
Εκπαιδευτικός Μουσικής, Σύμβουλος Ι.Ε.Π.
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΚΡΗ - «Ταξίδι στον Ηχοκόσμο»: Ένα πρόγραμμα βιωματικής Ηχητικής Αγωγής για το Νηπιαγωγείο
Νηπιαγωγός, Δ.Π.Ε. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΜΑΡΙΑ ΠΟΥΛΑΚΟΥ - «Το Ηχοτοπίο κι… Εμείς»: μία ενδοσχολική βιωματική εξερεύνηση
Δασκάλα, Δ.Π.Ε. ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΑΡΡΗΣ - International Network for Sound in Education
Εκπ/κός Μουσικής, Υπεύθ. Ανάπτυξης I.N.S.E., Π.Δ.Ε. ΠΕΛ/ΣΟΥ
Ελεύθερη Πρόσβαση μέσω zoom εδώ.
Διαδικτυακή πληροφόρηση: https://eeme.gr
Ανάρτηση στο Youtube: https://www.youtube.com/@greeksocietyformusiceducat8845
Περιλήψεις Εισηγήσεων
«Η Δ’ ΑΗΔΩΝ ΑΔΕΙ»: ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΕΓΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, Αναστασία Γεωργάκη
Τα τελευταία χρόνια η έρευνα γύρω από την αποκωδικοποίηση της ακουστικής επικοινωνίας των πουλιών σε διαφορετικά μήκη και πλάτη της γης έχει δώσει ώθηση στην ανάπτυξη νέων κλάδων στο χώρο της βιολογίας και το οικοσυστήματος όπως η βιαακουστική και η νευροβιολογία των έμβιων όντων. Περίφημοι διαδικτυακοί ιστότοποι δίνουν τη δυνατότητα ακρόασης σπάνιων ειδών πουλιών σε διαφορετικές εποχές και διαφορετικές τοποθεσίες και την κοινή χρήση δειγμάτων από σπάνια είδη πουλιών. Επίσης με την ανάπτυξη των φασματογραφικών τεχνικών προσφέρεται η ακριβής αποτύπωση του καλέσματος αλλά και άλλων ειδών ήχων που παράγουν τα πουλιά ανάλογα με την εποχή καθώς και την ακουστική σύγκριση με παρόμοια είδη πουλιών. Στην παρούσα ανακοίνωση θα αναφερθώ στις έρευνες του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας, LabMAT, του Τμήματος Μουσικών Σπουδών για την αποκωδικοποίηση των ήχων των πουλιών σας ένα πρώτο στάδιο για την εισαγωγή του μαθήματος του ακουστικού εγγραμματισμού στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση για την πνευματική αφύπνιση των μαθητών.
CHILDREN WITH HEARING LOSS IN THE REGULAR CLASSROOM: AN INTRODUCTION FOR TEACHERS, Παναγιώτης Παπουλίδης
This presentation will introduce teachers to the educational implications of hearing loss on school-aged children. The goal is threefold: to provide participants with a clinical understanding of the various types of hearing loss; to demonstrate how hearing loss affects language development and academics; and to identify effective classroom accommodations and best practices. Special attention will be given to providing ideas and information to music teachers. Due to the presenter’s limited Greek language skills, the presentation will be offered in English. Questions can be asked in either language.
ΗΧΗΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟΥ 21ΟΥ ΑΙΩΝΑ, Κωνσταντίνος Κερασοβίτης
Από τις αρχές του 20ού αιώνα, οι τεχνολογικές εξελίξεις στον ήχο άλλαξαν ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι τον αντιλαμβάνονται, τον παράγουν και τον αναπαράγουν. Η δυνατότητα ηχογράφησης και αναπαραγωγής επέτρεψε τη χωρική και χρονική μετατόπιση του ήχου, γεγονός που έθεσε νέα ερωτήματα για τη θέση του στην ανθρώπινη αντίληψη και την εκπαίδευση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, αναδύθηκε η ανάγκη για μια νέα παιδαγωγική προσέγγιση που να αποκαθιστά τη σύνδεση του ανθρώπου με το ηχητικό του περιβάλλον, θέτοντας τα θεμέλια για την ανάπτυξη της ηχητικής εκπαίδευσης. Η ηχητική εκπαίδευση αξιοποιεί εργαλεία από τη μουσική, την τεχνολογία και τις κοινωνικές επιστήμες, με στόχο να καλλιεργήσει την ενεργή ακρόαση, την ηχητική οικολογική συνείδηση και τη δημιουργική έκφραση μέσω του ήχου.
«ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΗΧΟΚΟΣΜΟ»: ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗΣ ΗΧΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ, Ευαγγελία Μακρή
Η εργασία παρουσιάζει ένα πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στο νηπιαγωγείο, με σκοπό την γενικότερη ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα ηχορύπανσης και θορύβου, αλλά και την ανάπτυξη της ικανότητας ακρόασης του ηχοτοπίου, κατανοώντας το σε μεγαλύτερο βάθος. Παρουσιάζονται οι βασικές δραστηριότητες του προγράμματος, οι κατασκευές στην τάξη, οι ηχοπερίπατοι, η αξιοποίηση της παιδικής βιβλιογραφίας αλλά και μεθοδολογίας αποτύπωσης και μελέτης ζητημάτων που αφορούν στον ήχο. Το πρόγραμμα εξελίχθηκε σε ένα πολύπλευρο και διαθεματικό μέσο ανάπτυξης της παρατηρητικότητας, της κριτικής σκέψης αλλά και των γνώσεων των μικρών μαθητών. Ο εκπαιδευτικός που ενδιαφέρεται να αξιοποιήσει ένα ανάλογο πρόγραμμα ή και επιμέρους μέσα και μεθοδολογίες θα έχει την δυνατότητα να κατανοήσει τον τρόπο που αυτά εφαρμόστηκαν και προσαρμοσμένα μπορούν να αξιοποιηθούν από τον ίδιο.
«ΤΟ ΗΧΟΤΟΠΙΟ… ΚΙ ΕΜΕΙΣ»: ΜΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗ, Μαρία Πουλάκου
Στην εισήγηση μας θα δούμε ένα πολύτεχνο και πολυθεματικό πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκε με μαθητές Δ΄ δημοτικού, με σκοπό να τους ευαισθητοποιήσει πολυδιάστατα σε σχέση με τον ήχο. Δραστηριότητες όπως διερεύνηση του σχολικού ηχητικού περιβάλλοντος, ενδοσχολικοί και εξωσχολικοί ηχοπερίπατοι, θεατρικό με θέμα τον ήχο και μία εκδήλωση διάχυσης των αποτελεσμάτων συνιστούν μία όσο το δυνατόν δομημένη εισαγωγή των παιδιών στον ήχο της καθημερινότητας μας. Στην προσπάθειά μας για μία ποιοτικότερη καθημερινότητα «τα λιγότερα ντεσιμπέλ νικάνε» και ο εκπαιδευτικός αποκτά νέα μέσα για ένα μεγάλο εύρος των διδακτικών του στόχων.
INTENATIONAL NETWORK FOR SOUND IN EDUCATION, Δημήτριος Σαρρής
Μέσα από μια χρηστική παρουσίαση του International Network for Sound in Education (INSE) θα δούμε πώς δύο νέα στοιχεία της Εκπαίδευσης μας δίνουν νέα εργαλεία για αποτελεσματικό και ωφέλιμο για όλους μάθημα: - Το ένα στοιχείο είναι η όλο και αυξανόμενη παρουσία του Ήχου στην Εκπαίδευση και - το δεύτερο στοιχείο είναι η όλο και αυξανόμενη διασύνδεση των σχολείων εθνικά και διεθνώς με εργαλεία όπως το eTwinning και το Erasmus+. Ως αποτέλεσμα έχουμε την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών για σύγχρονα προβλήματα, σε ένα ευρύ φάσμα: Από την Διδακτική της Μουσικής, του Ήχου και άλλων διδακτικών αντικειμένων, μέχρι την δυναμική της τάξης, την συγκέντρωση και την προσήλωση των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Καθώς όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί εμπλουτίζουν την διδασκαλία τους με ιδέες και πρακτικές για τον Ήχο στην Εκπαίδευση, η αναγκαιότητα ενός δικτύου όπως το INSE, γίνεται όλο και μεγαλύτερη, ώστε όλοι, εκπαιδευτικοί, μαθητές, σχολεία και τοπικές κοινωνίες να έχουν τα μέγιστα οφέλη.
Βιογραφικά Εισηγητών
Η Αναστασία Γεωργάκη είναι Καθηγήτρια Μουσικής Τεχνολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι Πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών από το 2019, Διευθύντρια του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας και Διευθύντρια του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Μουσική Τεχνολογία και Σύγχρονες Πρακτικές». Απόφοιτος του Τμήματος Φυσικής του ΕΚΠΑ και του πτυχιούχος του Ελληνικού Ωδείου’ Μεταπτυχιακές και Διδακτορικές σπουδές στη Μουσική τεχνολογία και τη Μουσικολογία του 20ου αιώνα (1991-1997), στο IRCAM (σε συνεργασία με την EHESS) στο Παρίσι. Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής SMC και της Ελληνικής Μουσικολογικής Εταιρείας. Έχει οργανώσει μεγάλο αριθμό διεθνών και ελληνικών συνεδρίων Μουσικής τεχνολογίας. Έχει βραβευτεί για το βιβλίο «Ο ήχος ως υλικό στην σύγχρονη Μουσική δημιουργία» από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών κριτικών. Έχει στο ενεργητικό της βιβλία, άρθρα σε ελληνικά και ξένα περιοδικά, σε πρακτικά διεθνών συνεδρίων και συλλογικούς τόμους για τη συστηματική διάσταση της χρήσης των νέων τεχνολογιών στη μουσική εκτέλεση, δημιουργία και εκπαίδευση καθώς και στη μουσικολογική έρευνα. Κύριοι ερευνητικοί τομείς: συστηματική μουσικολογία μέσω ακουστικής ανάλυσης της τραγουδιστικής φωνής, σύνθεση τραγουδιστικής φωνής, προσωδιακά μοντέλα τραγουδιού, ανάλυση βιομουσικολογικών μοντέλων, αισθητική και ηθική της μουσικής τεχνολογίας στη σύγχρονη έρευνα, συστηματική μελέτη τεχνολογικών μοντέλων στη δημιουργία μουσικής.
Panagiotis Papoulidis (Παναγιώτης Παπουλίδης) is a Certified Teacher of the Deaf and retired educator with thirty-three years of experience teaching science, math, special education, English as an Additional Language, and university-level courses in Special Education. He has experience in student and staff evaluation, psycho-educational assessments, and teacher mentoring. Panagiotis has worked with schools, parents, and community service providers in Atlantic Canada and in Ontario. He possesses a strong commitment to evidence-based educational practices, educational research, and formative staff evaluation. Now living in Athens, Panagiotis is a volunteer at the Therapeutic Riding Program (Σύνδεσμος Θεραπευτική Ιππασίας Ελλάδας) and often tutors Deaf colleagues interested in learning American Sign Language and English. He is an avid athlete, horseman, naturalist, and traveler.
Ο Κωνσταντίνος Κερασοβίτης είναι μουσικολόγος, εκπαιδευτικός μουσικής και Σύμβουλος Β΄ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στη «Μουσική Παιδαγωγική» από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και πτυχιούχος Ανώτερων Θεωρητικών (Φυγής), Πιάνου και Ακορντεόν. Επιπλέον, είναι πτυχιούχος της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του ΕΑΠ, με κατεύθυνση «Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό» και υποψήφιος διδάκτορας Μουσικής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Από το 2002 έχει διδάξει στην ιδιωτική και στη δημόσια εκπαίδευση, στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε όλων των τύπων σχολείων, καθώς και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων (ΣΔΕ – ΣΑΕΚ). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στη διδακτική της μουσικής και στις κοινωνικοπολιτισμικές και ανθρωπολογικές προσεγγίσεις της μουσικής εκπαίδευσης. Έχει δημοσιεύσει επιστημονικές εργασίες σε περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Είναι μέλος της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ΕΕΜΕ), της Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Αγωγής (ΟΜΕΡ) και του Παγκόσμιου Οργανισμού για την Εκπαίδευση στις Φυλακές (EPEA).
Η Ευαγγελία Μακρή είναι Νηπιαγωγός της Δ.Π.Ε. Μεσσηνίας, και συμμετέχουσα ως εθελόντρια σε σημαντικούς φορείς και διοργανώσεις με παιδαγωγική δράση στην πόλη της Καλαμάτας. Συμμετείχε ενεργά στα προγράμματα «Εκπαίδευση που εστιάζει στον Ήχο» και «Διάφανες Σημαίες» του Εθνικού Επιστημονικού Δικτύου Εκπαίδευσης, «Ήχος: Περιβάλλον, Άνθρωπος, Πολιτισμός» και έχει αναπτύξει προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων σε ένα μεγάλο εύρος θεματικών. Στο παιδαγωγικό της έργο έχει ασχοληθεί με τα σύγχρονα τυπικά και άτυπα μαθησιακά περιβάλλοντα των παιδιών μέσα από πρακτικές όπως η φιλαναγνωσία, το Κουκλοθέατρο και το βιωματικό παιχνίδι.
Η Μαρία Πουλάκου είναι δασκάλα του δημοτικού σχολείου Λεΐκων και εθελοντής παιδαγωγός των «Παιδικών Χωριών SOS». Έχει αναπτύξει πολλά προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων και έχει συμμετάσχει στα προγράμματα «Εκπαίδευση που εστιάζει στον Ήχο» και «Διάφανες Σημαίες» του Εθνικού Επιστημονικού Δικτύου Εκπαίδευσης, «Ήχος: Περιβάλλον, Άνθρωπος, Πολιτισμός». Στις πολύτεχνες δραστηριότητες που έχει αναπτύξει στο σχολείο εστίασε στη βιωματική εκπαίδευση ως συμβολή στα σύγχρονα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και την δυναμική της τάξης.
Ο Δημήτριος Σαρρής είναι εκπαιδευτικός Μουσικής στα 13ο, 14ο και 17ο Δημοτικά Σχολεία Καλαμάτας, Επισκέπτης Καθηγητής στο Τ.Μ.Σ. του Ιονίου Πανεπιστημίου, Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός της Π.Δ.Ε. Πελοποννήσου για την ανάπτυξη του International Network for Sound in Education και την Ορεινή Ακαδημία Ταϋγέτου, στο πλαίσιο της οποίας διενεργείται – μεταξύ άλλων – το πρόγραμμα «Ηχοτοπία του Ταϋγέτου». Το 2014 ορίστηκε Υπεύθυνος του Εργαστηρίου Βιωματικής Εκπαίδευσης της Δ.Π.Ε. Μεσσηνίας και το 2022 επιλέχθηκε ως μέλος επί θητεία του Περιφερειακού Συμβουλίου Έρευνας και Καινοτομίας της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Μέσα στην τάξη ερευνά τους αναπλαισιωμένους ρόλους που μπορεί να έχει το μάθημα της Μουσικής και ο Εκπαιδευτικός Μουσικής για την αντιμετώπιση σύγχρονων προβλημάτων, όπως η συγκέντρωση, η σχολική κοινότητα σε σχέση με τη βία, την συμπερίληψη και τον αλληλοσεβασμό, οι αξίες ζωής και η κριτική ενεργός πολιτότητα. Τα αποτελέσματα των ερευνών του είναι στη διάθεση του κοινού με βιβλία που κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου Ήχου.