Afissa katheti

Ράπτης, Θ., & Κόνιαρη, Δ. (Επιμ.) (2019). Μουσική Εκπαίδευση και Κοινωνία: νέες προκλήσεις, νέοι προσανατολισμοί. Πρακτικά 8ου Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε. Θεσσαλονίκη: Ε.Ε.Μ.Ε.  ISBN: 􀀶􀀵978-618-83465-3-6

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

ΕΕ και ΟΕ - Περιεχόμενα

Πρόλογος των επιμελητών της έκδοσης

Χαιρετισμός του Συνεδρίου εκ μέρους της Παγκόσμιας Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ISME)

 

Κεντρικές Ομιλίες

Addessi Rita: Musical experience: An educational entitlement in inclusive contexts. The role of teachers/educators/social workers in promoting relational health

Στάμου Λήδα: Ανάμεσα ζωής και ονείρου … είναι ένα σχολείο, ένας δάσκαλος, κι ίσως μια μουσική

 

Αναρτημένες ανακοινώσεις

Κουρκούλη Ειρήνη & Κοκκίδου Μαίη: Κριτική σκέψη και μουσική παιδαγωγική: έρευνα δράσης

Μανωλίδου Λεμονιά & Γεροφώτη Αικατερίνη«Μια φορά κι έναν καιρό – Σι Λα Σολ Φα Μι Ρε Ντο». Μουσική παρέμβαση σε μαθητές με βαριά νοητική αναπηρία

 

Εργαστήρια

Αναγνωστόπουλος Αθανάσιος & Διονυσίου Ζωή: Σωματικά Κρουστά: μια πρόταση ενσωμάτωσής τους στα μαθήματα γενικής παιδείας

Μίντζα Μαρίνα: «Μια αγκαλιά από μουσικούς σωλήνες»: Προσεγγίζοντας τη διαφορετικότητα με τη χρήση των boomwhackers στο μάθημα της μουσικής

Παπαζαχαρίου-Χριστοφόρου Μαρία: Αναπτύσσοντας τη μουσική κατανόηση μέσα από δραστηριότητες κίνησης

Παπάζογλου Κωστής: Η σεφαραδίτικη μουσική κοινότητα της Θεσσαλονίκης και η εθνική ημέρα μνήμης ελλήνων εβραίων μαρτύρων - 27η Ιανουαρίου - Το μάθημα της ιστορικής συλλογικής μνήμης μέσα από την πολιτισμική αλληλεπίδραση - προτάσεις

Χατζηλάμπρου Μαρία & Καρούμπαλη Ευγενία: Μουσικό διαδραστικό εργαστήριο σχετικά με τις ανταλλαγές και κλοπές δημοφιλών τραγουδιών και παραδοσιακών τραγουδιών για το μάθημα της μουσικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση

 

Προφορικές ανακοινώσεις

Αγαλιανού Ολυμπία: Orff-Schulwerk: η μετάβαση από τον 20ό στον 21ο αιώνα

Ακογιούνογλου Μίτσυ: Ο «Κύκλος της Μουσικής» με παιδιά πρόσφυγες στη Χίο:  Περιγραφή και απολογισμός δράσεων τριών ετών

Βερβέρης Αντώνης: Κριτική Παιδαγωγική και Μέθοδος Kodály: Μία φανταστική συνομιλία μεταξύ του Paulo Freire και του Zoltán Kodály

Γεροφώτη Αικατερίνη: Τα οφέλη της σχολικής χορωδίας στο Ειδικό Σχολείο: Η περίπτωση του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αλεξανδρούπολης

Διονυσίου Ζωή & Κωνσταντάκου Κλειώ: Το τραγούδι ως παιδαγωγικό εργαλείο στις Ομάδες του Σώματος Ελληνικού Οδηγισμού

Ετμεκτσόγλου Ιωάννα, Κέρζελη Κική & Βλαχούτσου Κατερίνα: Το πρόγραμμα «Κιθάρα Express» ως μουσική εργαλειοθήκη για ανασυνθέσεις της ταυτότητας ενηλίκων εν μέσω κρίσεων: Μια μελέτη περίπτωσης

Ζεπάτου Βασιλική, Μαστροσάββα Τριανταφυλλιά, Γιαννοπούλου Ελένη, Θεοχάρης Δημήτρης, Μαλαφής Ιωάννης, Στρογγύλη Χρυσούλα, Μουρελάτος Σπυρίδων, Νασόπουλος Αθανάσιος, Ντάντος Ορέστης & Γιαξόγλου Κωνσταντίνος. Οι απόψεις των μαθητών – μελών Μουσικών Συνόλων του Μουσικού Σχολείου Αλίμου για τις Διασχολικές Συνεργασίες με άλλα Μουσικά Σχολεία

Ζεπάτου Χρυσάνθη: Τα Spirituals ως τραγούδια της σκλαβιάς και της ελευθερίας στο ελληνικό σχολείο του 21ου αιώνα

Θεοδωρίδης Νίκος: Διαπολιτισμική μουσική εκπαίδευση και εκπαιδευτικοί: τάσεις, προβλήματα, προτάσεις

Καρύκη Μαρία & Αγαλιανού Ολυμπία: Ελληνικά παραδοσιακά παιγνιδοτράγουδα: από την κοινότητα στη σχολική τάξη

Κιουμουρτζής Ιωάννης & Ζαφρανάς Νικόλαος: Άγχος μουσικής επίδοσης: διερεύνηση των συνθηκών εμφάνισής του

Κοκκίδου Μαίη. Οι λειτουργίες της μουσικής ως βάση για την ανάπτυξη μουσικών προγραμμάτων σπουδών

Κολυδάς Τάσος: Ψηφιακή Παρτιτούρα: Επιλέγοντας λογισμικό για τη διδασκαλία της μουσικής στο Ελληνικό Δημόσιο Σχολείο

Κωνσταντινίδου Ζωή & Σακελλαρίου Σταματία: Μουσική με κουτιά. Η διδασκαλία της μουσικής στην προσχολική ηλικία, μέσα από αναδυόμενες δραστηριότητες των παιδιών στο πλαίσιο ενός σχεδίου εργασίας

Λεγζίδου Άννα & Πνευματικός ΔημήτρηςΗ σχέση μεταξύ ενσυναίσθησης και μουσικών προτιμήσεων στην αρχή και στο τέλος της εφηβείας

Ματζίρης Χρήστος: Ρυθμική Αγωγή: ανάγνωση και εκτέλεση γραφικής παρτιτούρας με τη χρήση ΤΠΕ. Μία εφαρμογή για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Μελιγκοπούλου Μαρία Έμμα: Η συμμετοχή στη χορωδία ως σύνδεσμος πολιτισμών και ένταξη στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Ένα πειραματικό πρόγραμμα με παιδιά προσφύγων από τη Συρία

Μίχα Παρασκευή: Διδάσκοντας μουσική σε ενήλικες στη δημόσια μεταλυκειακή εκπαίδευση (Δ.ΙΕΚ). Αναζητώντας κίνητρα συμμετοχής για άρση εμποδίων στο μάθημα

Μπαξέ Άννα & Κυριακίδου Αθανασία: Το φωνητικό ζέσταμα μέσα από τη Φυσική Μεταφορά (Physical Metaphor)

Μπαρούτα ΜαρίαΑξιοποιώντας διαθεματικά ένα μουσικό παραμύθι για την αποδοχή της διαφορετικότητας στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού

Μυγδάνης Γιάννης, Κονδυλίδου Άση & Κοκκίδου Μαίη: Κοινωνικές αξίες και Προγράμματα Σπουδών μουσικής: συγκριτική έρευνα

Νικολάου Έλενα & Ακογιούνογλου Μίτσυ: Διερεύνηση της εφαρμογής μίας ενότητας μαθημάτων σύμφωνα με τον Καθολικό Σχεδιασμό για τη Μάθηση σε παιδιά προσχολικής ηλικίας στο μάθημα της μουσικής

Ονησιφόρου Μαρία: Οι στάσεις και αντιλήψεις των ενηλίκων ερασιτεχνών χορωδών ως προς την εκ πρώτης όψεως ανάγνωση

Παπαδόγιαννη-Κουραντή Μάρθα & Αναγνωστοπούλου Χριστίνα: Aκουστοαπτική παρέμβαση στη διδασκαλία της Μουσικής

Παπασταύρου Δήμητρα: Ο ρόλος των άτυπων διεργασιών μάθησης μουσικής στην ανάδειξη της φιλίας στο εσωτερικό μιας μουσικής ομάδας μάθησης ενηλίκων

Πολυχρονίδου Μαρία & Παπατζίκης Ευθύμιος: Ερευνώντας την πρακτική εφαρμογή και τις δομές της πρώιμης μουσικής εκπαίδευσης (0-4 ετών) σε παγκόσμιο επίπεδο: Προκαταρκτικά αποτελέσματα

Πουλοπούλου Τρισεύγενη: Η συμβολή των Μουσικών Σχολείων στην πολιτιστική και κοινωνική ζωή

Ράπτης Θεοχάρης: Η μουσική παιδαγωγική μετά τον Adorno

Ρεράκη Βασιλική: Πρωτο-μουσικές εμπειρίες και μάθηση: η αλληλεπίδραση γονέα-βρέφους και η επικοινωνιακή μουσικότητα ως θεμέλιο για τη μουσική ανάπτυξη του ανθρώπου

Ρεράκη Φωτεινή: Αναγνώριση και κοινωνική ορατότητα: η περίπτωση των λαϊκών και παραδοσιακών οργάνων στο πλαίσιο της ωδειακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Ρήτου Κασιανή & Ακογιούνογλου Μίτσυ: Διερεύνηση της εμπειρίας μαθητών μουσικού σχολείου στο πλαίσιο του μαθήματος μουσικού οργάνου

Σαλτάρη Ρεγγίνα: Tα κοινωνικά μουσικά παιχνίδια της αυλής από την οπτική των παιδιών

Σιάσος Σπύρος: Μουσικά Σχολεία – Οικογένεια – Μαθητές. Μια αρμονική συνήχηση

Σκαμνέλος Μάριος & Πανταζή Ευσταθία. Ρεαλιστική παρτιτούρα: Ένας εναλλακτικός τρόπος διδασκαλίας της μουσικής σε δυσλεκτικό μαθητή. Μελέτη περίπτωσης

Σκαρλάτου Χρυσούλα: Μαθαίνοντας για την πυρκαγιά του 1917 στη Θεσσαλονίκη μέσα από τη διδασκαλία ενός σεφαραδίτικου τραγουδιού

Στάμου Λήδα, Τρούλου Ραφαέλα & Τάχος Σταύρος: Διερεύνηση των απόψεων γονέων παιδιών βρεφικής και προσχολικής ηλικίας για τη συμμετοχή τους στη μουσική ανάπτυξη των παιδιών τους

Τριανταφυλλάκη Αγγελική & Αναγνωστοπούλου Χριστίνα: «Το δημιουργήσαμε όλοι μαζί, εκείνη τη στιγμή». Διερευνώντας τις εμπειρίες των φοιτητών κατά τη συμμετοχή τους στο μάθημα «Μουσική στην Κοινότητα» στο ΤΜΣ, ΕΚΠΑ

Τριανταφυλλάκη Αγγελική & Χρυσοστόμου Σμαράγδα: Από τον «φακό» του φοιτητή, στον «φακό» του εκπαιδευτικού. Μια μελέτη περίπτωσης της πρακτικής διδασκαλίας και άσκησης στο ΤΜΣ, ΕΚΠΑ κατά το έτος 2017-18

Φυτίκα Αθηνά: Ομαδική διδασκαλία πιάνου στην τρίτη ηλικία

Χαλκιαδάκη Μαρία & Ακογιούνογλου Μίτσυ. Η συμβολή του Καθολικού Σχεδιασμού για τη Μάθηση στην ισότιμη συμμετοχή παιδιών με διαφορετικά μαθησιακά προφίλ στο μάθημα της μουσικής

 

Στρογγυλές τράπεζες

Στρογγυλή τράπεζα Ι: Παρουσίαση του ψηφιακού αποθετηρίου και της διαδραστικής πλατφόρμας για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας και μουσικής μέσα από τα τραγούδια της Μαρίζας Κωχ: «Εγώ πατρίδα γνώρισα μέσʼ από τα τραγούδια»

Συντονίστρια: Ζωή Διονυσίου

Εισηγήσεις:

Διονυσίου Ζωή: Ψηφιακό Αποθετήριο ΜΑΡΙΖΑ «Εγώ πατρίδα γνώρισα μέσʼ από τα τραγούδια»: ιδέα, στόχοι, υλικό

Κωνσταντάκου Κλειώ: Εκμάθηση ελληνικής γλώσσας και πολιτισμού μέσω των τραγουδιών της Μαρίζας Κωχ: Μία πιλοτική εφαρμογή στο Νηπιαγωγείο της Εθνικής Σχολής Βιέννης

Πανταζή Ευσταθία: Η διδακτική αξιοποίηση των τραγουδιών της Μαρίζας Κωχ για τη διδασκαλία των ελληνικών ως δεύτερης ή ξένης γλώσσας

 

Στρογγυλή τράπεζα ΙΙ: Η εμψύχωση θέλει τέχνες: Απόψεις για την Εμψύχωση μέσω τεχνών στην εκπαίδευση

Οργανωτές: Γεωργία Γκανά, Ελένη Ζησοπούλου, Νίκος Θεοδωρίδης (συντονιστής), Παναγιώτα Σιάνου-Χατζηκαμάρη, μέλη της Καλλιτεχνικής Παιδαγωγικής Ομάδας «Ελάτε να Παίξουμε»

Εισηγήσεις

Ζησοπούλου Ελένη, Σιανου Χατζηκαμάρη Παναγιώτα & Νίκος Θεοδωρίδης: Η εμψύχωση σύμφωνα με την οπτική και τη διαδρομή της Καλλιτεχνικής Παιδαγωγικής Ομάδας «Ελάτε να Παίξουμε»

Θεοδωρίδης Νίκος: Η συμβολή των μουσικών εμψυχωτικών δραστηριοτήτων στη μουσική μάθηση

Θωίδου Μαρία: Εμψυχώνοντας τους εμψυχωτές: η εμψυχωτική-εκπαιδευτική διάσταση της εθελοντικής συμμετοχής σε πολιτιστικά δρώμενα. Η περίπτωση ενός μουσικού φεστιβάλ

Κοκκίδου Μαίη: Εμψύχωση στις ομαδικές μουσικές δράσεις: το κοινωνικό νόημα της μουσικής

Μπακιρτζής Κώστας & Σλαυκίδης Γιώργος: Η Εμψύχωση Ομάδων και οι εφαρμογές της

 

Στρογγυλή τράπεζα ΙΙI: Μουσική εκπαίδευση και κοινωνική δικαιοσύνη

Συντονιστής: Δημήτρης Ζάχος

Εισηγήσεις

Ζάχος Δημήτρης: Κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση: ορισμένες κριτικές παρατηρήσεις

Μανανά Μαρία & Κοκκίδου Μαίη: Κοινωνική δικαιοσύνη και μουσική εκπαίδευση: φραγμοί στην πρόσβαση στο Μουσικό Σχολείο μαθητών Ρομά από το Δροσερό Ξάνθης 

Μπιλιλής Θανάσης: Η μουσική ως... δράστης Δημοκρατίας στο σχολείο

 

Στρογγυλή τράπεζα ΙV: Διατλαντικές εμπειρίες διδασκαλίας της μουσικής: μελέτη περίπτωσης με φοιτητές από Κύπρο και ΗΠΑ 

Συντονιστής: Γιάννης Μυράλης

Εισηγήσεις

Αδαμοπούλου Κατερίνα & Μυράλης Γιάννης. Εξ αποστάσεως εκπαίδευση στη μουσική στην Ελλάδα και στην Κύπρο

Αρχοντοπούλου Άννα & Μυράλης Γιάννης. Η εξ αποστάσεως μάθηση στη μουσική στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της Βόρειας Αμερικής

 

Στρογγυλή τράπεζα V: Εφαρμογές της ελληνικής μελοποιίας στη μουσική εκπαίδευση: Ενεργοποιώντας τις συνδέσεις με την κοινωνία, τον τόπο και την καθημερινότητα

Συντονίστρια: Μαρία Τσαλίκη

Εισηγήσεις

Τσαλίκη Μαρία & Πασσιάς Ελευθέριος. Αυτόχθονες διαδικασίες δημιουργίας τραγουδιών στη μουσική εκπαίδευση: Ένα διαχρονικά ενημερωμένο σύγχρονο πλαίσιο

Πασσιάς Ελευθέριoς & Ζωβοΐλη Αγορίτσα. Εφαρμογή της ελληνικής μελοποιίας σε δομή ειδικής αγωγής: Διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με την επίδραση της εφαρμογής σε Δημόσιο Ειδικό Γυμνάσιο

Τσαλίκη ΜαρίαΕφαρμογές της Ελληνικής μελοποιίας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση: Τρεις μελέτες περίπτωσης

Σούκα-Σίμου Αναστασία. Εφαρμογές τραγουδοποιίας στην οργανική διδασκαλία