Περιεχόμενα:

1) Δέσποινα Μπογδάνη - Σουγιούλ: Αισθησιοκινητική Διαπλοκή H σύνδεση της μουσικής με άλλες τέχνες και η διαπλοκή τους με τα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος 

2) Εριφύλη Δαμιανού - ΜαρίνηΣτοιχειώδης Θεωρία της Μουσικής:Λύσεις Διαφώνων Διαστημάτων (Μέρος Α')

3) Iωάννα H. Eτκμεκτσόγλου: Ο θόρυβος και οι επιδράσεις του στη σωματική και ψυχική υγεία του ανθρώπου

4) Γιάννης Κούρτης: Η διδασκαλία της Μουσικής στο Γυμνάσιο και η σύνδεσή της στην πράξη με τα υπόλοιπα Μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος

Περιλήψεις:


1) Δέσποινα Μπογδάνη - Σουγιούλ
Αισθησιοκινητική Διαπλοκή H σύνδεση της μουσικής με άλλες τέχνες και η διαπλοκή τους με τα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος 

Η αναζήτηση διαθεματικών προσεγγίσεων της μάθησης συνιστά μία από τις δυνάμεις που προσανατολίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα σε νέες μορφές εξέλιξης των παιδαγωγικών δομών. Η αισθησιοκινητική διαπλοκή αποτελεί μία νέα μέθοδο διαθεματικής προσέγγισης στο πλαίσιο της οποίας η μουσική συνδέεται με άλλες τέχνες -όπως είναι η κίνηση, τα εικαστικά και το θέατρο- με στόχο να ενισχύσει τη συμβολή του δασκάλου και του μουσικοπαιδαγωγού στη συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη του παιδιού, με τελικό σκοπό να μεταμορφώσει το παιδί σε ολοκληρωμένη και δημιουργική προσωπικότητα.

2) Εριφύλη Δαμιανού - Μαρίνη
Στοιχειώδης Θεωρία της Μουσικής:Λύσεις Διαφώνων Διαστημάτων (Μέρος Α')

Το άρθρο που ακολουθεί περιλαμβάνει τμήμα σειράς σημειώσεων που δόθηκαν από την εισηγήτρια πριν δύο χρόνια στα πλαίσια του μαθήματος θεωρίας της μουσικής Γ' τάξης, σε πειραματικό τμήμα ωδείου της Θεσ/νικης. Ο στόχος ήταν η κατανόηση της λειτουργικότητας των λύσεων διαφώνων διαστημάτων στο μουσικό γίγνεσθαι και όχι η αποστήθιση των γνωστών μνημοτεχνικών πινάκων που υπάρχουν στα βιβλία θεωρίας. Έγινε προσπάθεια τα παιδιά να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους τα διάφωνα διαστήματα λύνονται με συγκεκριμένους τρόπους, και συγκεκριμένοι φθόγγοι κάνουν συγκεκριμένες κινήσεις κατά τη διαδικασία της λύσης.
Ο τρόπος αυτός προϋποθέτει κριτική σκέψη από την πλευρά του μαθητή και είναι αποτελεσματικός αφού όπως διαπιστώθηκε μετά από απροειδοποίητη εξέταση, τα παιδιά αυτά δύο χρόνια μετά την διδασκαλία, ήταν σε θέση να κάνουν σωστά τις λύσεις των διαφώνων διαστημάτων χωρίς να ανατρέξουν στους μνημοτεχνικούς πίνακες. 
Βασική προϋπόθεση για να χρησιμοποιηθεί ο τρόπος αυτός στη διδασκαλία είναι η αφομοίωση της προηγούμενης προβλεπόμενης ύλης και όχι ο παπαγαλισμός της. Τα παιδιά πρέπει να έχουν διδαχθεί και αφομοιώσει τις μείζονες και ελάσσονες κλίμακες, τις βαθμίδες στις κλίμακες, καθώς και τα διαστήματα των μειζόνων και αρμονικών ελασσόνων κλιμάκων . Πρέπει επίσης στα πλαίσια της διδασκαλίας των βαθμίδων στις κλίμακες να επισημανθεί ο ρόλος της 7ης βαθμίδας ως προσαγωγέα (προσάγω = οδηγώ κάτι ή κάποιον σε κάτι) που οδηγεί στην τονική, σε αντίθεση με την λειτουργικότητα της 7ης βαθμίδας ως υποτονικής.

 

3) Iωάννα H. Eτκμεκτσόγλου
Ο θόρυβος και οι επιδράσεις του στη σωματική και ψυχική υγεία του ανθρώπου

Η ηχορύπανση αποτελεί σοβαρό πρόβλημα στις σύγχρονες πολυπληθείς κοινωνίες οι οποίες εισβάλλονται ολοένα και περισσότερο από κινητήρες μηχανών. Ο στόχος του άρθρου είναι α) να εξετάσει ορισμούς του θορύβου και της ηχορύπανσης, τονίζοντας την σημαντικότητα του ακροατή ως κριτή, και β) να παρουσιάσει πορίσματα ερευνών που αναφέρονται στην επίδραση του θορύβου στην σωματική και ψυχική υγεία του ανθρώπου. Η συγγραφέας περιγράφει πώς ο θόρυβος επιδρά στο αυτί, προκαλώντας προσωρινή ή μόνιμη απώλεια ακοής. Στη συνέχεια, αναφέρεται στην επίδραση του θορύβου στην γενική σωματική υγεία, εφιστώντας την προσοχή σε μεταβλητές του ακροατή όπως είναι ο βαθμός αναμονής και ελέγχου του ανεπιθύμητου ηχητικού ερεθίσματος. Τέλος εξετάζει τις επιδράσεις του θορύβου στην ψυχική υγεία, αναφερόμενη εκτός άλλων στη μεταβολή διάθεσης και την επιδείνωση υπαρχόντων ψυχολογικών προβλημάτων. Θέματα όπως η παρεμβολή του θορύβου στην ομιλία, την εργασία , και στον ύπνο, και οι διαφορές ευαισθησίας με βάση το φύλο ή το μορφωτικό επίπεδο παρουσιάζονται επίσης. Οι αναγνώστες ενθαρρύνονται για άμεση δράση ενάντια στην ηχορύπανση η οποία αποτελεί σημαντική απειλή στην σωματική και ψυχική υγεία του ανθρώπου.



4) Γιάννης Κούρτης 
Η διδασκαλία της Μουσικής στο Γυμνάσιο και η σύνδεσή της στην πράξη με τα υπόλοιπα Μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος

Ως μέλος της επταμελούς επιτροπής για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση, προτείνω μετά από έρευνα και μερική υλοποίηση, την άμεση σύνδεση της μουσικής με τα υπόλοιπα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος. Η στενή σχέση και επικοινωνία με όλους τους συναδέλφους καθηγητές των υπολοίπων ειδικοτήτων αλλά και η βοήθειά τους σε επιμέρους θέματα διδακτικής ύλης έχει σαν αποτέλεσμα την εφαρμογή ενός προγράμματος μουσικής διδασκαλίας, όπου η μουσική θα εισχωρεί ως επιπλέον διδακτικό μέσο στα υπόλοιπα μαθήματα, με σκοπό τη παράταση του χρόνου διδασκαλίας της μουσικής πέρα από τη μία ώρα την εβδομάδα. Στόχος μου είναι επίσης η γνωριμία με την λειτουργία της στις Θετικές και Θεωρητικές Επιστήμες. Η δημιουργία μιας μουσικής βιβλιοθήκης με οπτικοακουστικό υλικό δομημένο στο αναλυτικό πρόγραμμα όλων των μαθημάτων, λειτουργικό, ευέλικτο και άμεσα προσβάσιμο σε όλους τους καθηγητές όλων των ειδικοτήτων, αποτελεί ένα επιπλέον εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου.

Όλα τα παλαιότερα τεύχη διατίθενται από την Ε.Ε.Μ.Ε. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στα τηλ. 6939560404 και 2310858658 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.