Περιεχόμενα:

1)Albert LeBlanc, Young Chang Jin, Charles S. Simpson, Λελούδα Στάμου, Jan McCrary: Εικονικές και Λεκτικές Κλίμακες Μέτρησης των Μουσικών Προτιμήσεων

2) Έφη ΜακροπούλουΤο Tρακ στους Πιανίστες 

3) Jana Fallin, David Royse: Συνηθισμένα Προβλήματα των Νέων Καθηγητών Μουσικής

4) Λιάνα Χαρατσή: Μέθοδοι Πιάνου

5) Εριφύλη Δαμιανού - ΜαρίνηΣτοιχειώδης Θεωρία της Μουσικής:Λύσεις Διαφώνων Διαστημάτων (Μέρος Β')

Περιλήψεις:


1)Albert LeBlanc, Young Chang Jin, Charles S. Simpson, Λελούδα Στάμου, Jan McCrary
Εικονικές και Λεκτικές Κλίμακες Μέτρησης των Μουσικών Προτιμήσεων*
(Προσαρμογή και απόδοση στα ελληνικά: Λελούδα Στάμου) 

Ο στόχος της παρούσας ερευνητικής μελέτης ήταν η σύγκριση της εικονικής και της παραδοσιακής λεκτικής κλίμακας στην μέτρηση μουσικών προτιμήσεων. Ως "μουσικές προτιμήσεις" ορίζονται οι αντιδράσεις απέναντι σε συγκεκριμένα μουσικά ερεθίσματα κατά τη διάρκεια της ακρόασης των ερεθισμάτων αυτών. Διακόσιοι τριάντα οκτώ (238) μαθητές της Γ', Δ', Ε', και ΣΤ' τάξης τεσσάρων δημοτικών σχολείων στις περιοχές του Μίτσιγκαν και του Οχάιο των Η.Π.Α. συμπλήρωσαν το ίδιο τεστ μουσικής ακρόασης τέσσερις φορές, δύο φορές χρησιμοποιώντας την λεκτική και δύο φορές την εικονική κλίμακα μέτρησης, με διάστημα δύο εβδομάδων να μεσολαβεί μεταξύ διαδοχικών διεξαγωγών. Η ίδια μορφή τεστ (λεκτική ή εικονική) δεν δόθηκε ποτέ σε δύο διαδοχικές διεξαγωγές. Οι διάφορες μορφές που θα μπορούσε να έχει η σειρά διεξαγωγής του τεστ εξισορροπίστηκαν ανάμεσα στις τάξεις που συμμετείχαν.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι δεν υπήρχε σημαντική διαφορά ανάμεσα στα σκορ των προτιμήσεων που προέκυψαν από τη χρήση της εικονικής και της λεκτικής κλίμακας για τη μέτρηση των μουσικών προτιμήσεων. Οι συντελεστές της αξιοπιστίας ελέγχου-μεταελέγχου κυμάνθηκαν από 0.65 ως 0.88 με χρήση χρονικού διαστήματος 4 εβδομάδων, ενώ βρέθηκε ότι οι υψηλότεροι συντελεστές αξιοπιστίας συσχετίζονταν γενικά με τις μεγαλύτερες τάξεις (μεγαλύτερους σε ηλικία μαθητές) και με τη χρήση της εικονικής κλίμακας. Οι συντελεστές αξιοπιστίας εσωτερικής συνέπειας (όπως υπολογίστηκαν με χρήση του συντελεστή α) κυμάνθηκαν από 0.90 ως 0.93 για τη λεκτική κλίμακα μέτρησης και από 0.92 ως 0.93 για την εικονική κλίμακα μέτρησης. Μια μεγάλη και στατιστικά σημαντική πλειοψηφία των συμμετεχόντων (84%) δήλωσε ότι προτιμά την εικονική κλίμακα για την καταγραφή των μουσικών προτιμήσεών τους. 
Πολλοί από τους μαθητές δεν περιορίστηκαν στις οδηγίες να ζωγραφίσουν μια μύτη (κουκίδα) στο πρόσωπο της κλίμακας που δήλωνε την προτίμησή τους για συγκεκριμένα μουσικά παραδείγματα αλλά επεκτάθηκαν στο να ζωγραφίσουν διάφορα στοιχεία πάνω στα πρόσωπα. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία μαθητές φάνηκαν να προτιμούν περισσότερο από όλους την εικονική κλίμακα. Ο κύριος λόγος για την προτίμηση αυτή φάνηκε να είναι η δυνατότητα δημιουργικής ενασχόλησης (ζωγραφικής) πάνω στα πρόσωπα κατά την ώρα της ακρόασης. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής δημιούργησαν διάφορες σκέψεις για τα πιθανά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της χρήσης της εικονικής κλίμακας σε σχέση με τη λεκτική στην έρευνα των μουσικών προτιμήσεων. 


2) Έφη Μακροπούλου
Το Tρακ στους Πιανίστες 

Το δυσάρεστο συναίσθημα του άγχους πάνω στη σκηνή, το γνωστό ως τρακ, είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο που πλήττει κατά περιόδους όλους σχεδόν τους μουσικούς, τόσο τους ερασιτέχνες, όσο και τους επαγγελματίες. Αν και τα συμπτώματά του είναι κοινά στους περισσότερους, τα αίτια που προκαλούν το τρακ όπως και οι τρόποι αντιμετώπισής του, ποικίλουν ανάλογα με την ψυχοσύνθεση του μουσικού. Σ' αυτό το άρθρο επιχειρείται μια πρώτη προσέγγιση του φαινομένου όπου διερευνώνται τα σημαντικότερα ψυχικά και σωματικά αίτια του τρακ καθώς και οι πιο διαδεδομένοι τρόποι αντιμετώπισής του. Αν και γίνονται ιδιαίτερες αναφορές στους πιανίστες, το μεγαλύτερο μέρος του άρθρου αφορά όλους τους μουσικούς.

3) Jana Fallin, David Royse
Συνηθισμένα Προβλήματα των Νέων Καθηγητών Μουσικής *
(Μετάφραση: Καλανταρίδου Δέσποινα)

Στο ξεκίνημά τους οι νέοι καθηγητές μουσικής αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως η διατήρηση του ελέγχου της τάξης, η διατήρηση της συγκέντρωσης και του ενδιαφέροντος των μαθητών για το μάθημα. Η Jana Fallin και ο David Royse προτείνουν τρόπους για να σταματήσουν αυτά τα προβλήματα πριν ακόμα αρχίσουν.

4) Λιάνα Χαρατσή
Μέθοδοι Πιάνου


Στη σημερινή εποχή, με τον όρο "Μέθοδος Πιάνου"εννοούμε τα βιβλία εκείνα στα οποία παρουσιάζεται η συστηματική και με λογική σειρά οργάνωση του τρόπου με τον οποίο διδάσκεται η μουσική σ' έναν αρχάριο. Στην κάθε Μέθοδο επιχειρείται να δοθούν στον μαθητή, όλες εκείνες οι πληροφορίες που χρειάζεται ένας αρχάριος για να μπορεί να αποκρυπτογραφήσει τα μουσικά κείμενα και να τα εκφράζει μουσικά στο πιάνο. Η επιλογή της κατάλληλης Μεθόδου για τον κάθε μαθητή, είναι συνδυασμός πολλών παραγόντων. Σύμφωνα με το περιεχόμενο, ο δάσκαλος ελέγχει την πληρότητα της μεθόδου και το αν ανταποκρίνεται στις επιδιώξεις του καθώς και στις ανάγκες του μαθητή. Επίσης η ηλικία και οι στόχοι του αρχάριου, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην επιλογή της Μεθόδου. Ένας συνοπτικός κατάλογος Μεθόδων που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά παρατίθεται εδώ και επιχειρείται μια ενδεικτική παρουσίαση αντιπροσωπευτικών μεθόδων της κάθε κατηγορίας, σύμφωνα με την προηγηθείσα ανάλυση.

2) Εριφύλη Δαμιανού - Μαρίνη
Στοιχειώδης Θεωρία της Μουσικής:Λύσεις Διαφώνων Διαστημάτων (Μέρος Β')

Το άρθρο που ακολουθεί περιλαμβάνει τμήμα σειράς σημειώσεων που δόθηκαν από την εισηγήτρια πριν δύο χρόνια στα πλαίσια του μαθήματος θεωρίας της μουσικής Γ' τάξης, σε πειραματικό τμήμα ωδείου της Θεσ/νικης. Ο στόχος ήταν η κατανόηση της λειτουργικότητας των λύσεων διαφώνων διαστημάτων στο μουσικό γίγνεσθαι και όχι η αποστήθιση των γνωστών μνημοτεχνικών πινάκων που υπάρχουν στα βιβλία θεωρίας. Έγινε προσπάθεια τα παιδιά να κατανοήσουν τους λόγους για τους οποίους τα διάφωνα διαστήματα λύνονται με συγκεκριμένους τρόπους, και συγκεκριμένοι φθόγγοι κάνουν συγκεκριμένες κινήσεις κατά τη διαδικασία της λύσης.
Ο τρόπος αυτός προϋποθέτει κριτική σκέψη από την πλευρά του μαθητή και είναι αποτελεσματικός αφού όπως διαπιστώθηκε μετά από απροειδοποίητη εξέταση, τα παιδιά αυτά δύο χρόνια μετά την διδασκαλία, ήταν σε θέση να κάνουν σωστά τις λύσεις των διαφώνων διαστημάτων χωρίς να ανατρέξουν στους μνημοτεχνικούς πίνακες. 
Βασική προϋπόθεση για να χρησιμοποιηθεί ο τρόπος αυτός στη διδασκαλία είναι η αφομοίωση της προηγούμενης προβλεπόμενης ύλης και όχι ο παπαγαλισμός της. Τα παιδιά πρέπει να έχουν διδαχθεί και αφομοιώσει τις μείζονες και ελάσσονες κλίμακες, τις βαθμίδες στις κλίμακες, καθώς και τα διαστήματα των μειζόνων και αρμονικών ελασσόνων κλιμάκων . Πρέπει επίσης στα πλαίσια της διδασκαλίας των βαθμίδων στις κλίμακες να επισημανθεί ο ρόλος της 7ης βαθμίδας ως προσαγωγέα (προσάγω = οδηγώ κάτι ή κάποιον σε κάτι) που οδηγεί στην τονική, σε αντίθεση με την λειτουργικότητα της 7ης βαθμίδας ως υποτονικής. 

Όλα τα παλαιότερα τεύχη διατίθενται από την Ε.Ε.Μ.Ε. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στα τηλ. 6939560404 και 2310858658 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.