Περιεχόμενα:

1) Δήμητρα Κόνιαρη: Μουσική, Εγκέφαλος και Μουσική Εκπαίδευση. (σ.σ. 5-15)

2) Λελούδα Στάμου: Η Ποιοτική Έρευνα στην Επιστήμη της Μουσικής Παιδαγωγικής. (σ.σ. 16-35)

3) Γεωργία Μαρκέα: Ο ρόλος του Δασκάλου του Πιάνου στη δημιουργία «ταλέντων». (σ.σ. 36-43)

4) Johanella Tafuri: Η συλλογική μάθηση ως προϊόν της ερευνητικής μεθόδου. (σ.σ. 44-50)

5) Νάνση Τουμπακάρη: Σύνδεση της Διδασκαλίας της Μουσικής με τη Διδασκαλία των Εικαστικών (Από το εικαστικό δημιούργημα στη μουσική σύνθεση). (σ.σ. 53-59)

6) Λελούδα Στάμου: Βήματα για τη βασική κατανόηση ενός μουσικού έργου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. (σ.σ. 60-66)

7) Εύα Παυλίδου: Σαπουνόφουσκες και Ξωτικά. (σ.σ. 67-69)

Περιλήψεις:

1)Δήμητρα Κόνιαρη
Μουσική, Εγκέφαλος και Μουσική Εκπαίδευση.

Οι έρευνες πάνω στις νευροβιολογικές βάσεις της μουσικής εμπειρίας και πράξης έχουν αναπτυχθεί ίδιαίτερα τις τελευταίες δεκαετίες. Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν τα πορίσματα από τη μελέτη των δυσλειτουργιών στην αντίληψη ή παραγωγή της μουσικής (αμουσίες) που εμφανίζονταν έπειτα από περιγεγραμμένες βλάβες στον εγκέφαλο. Οι σύγχρονες μέθοδοι απεικόνισης της ενεργοποίησης του εγκεφάλου (όπως PET, fMRI, και EEG) έδωσαν τη δυνατότητα λεπτομερούς προσέγγισης του τι γίνεται στον υγειή εγκέφαλο όταν ακροώμαστε, ερμηνεύουμε ή ακόμη σκεφτόμαστε νοερά τη μουσική. Από την άλλη πλευρά υπάρχει ένα ολοένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για την κατανόηση της επίδρασης της μάθησης της μουσικής στα νευρωνικά δίκτυα και στην ενεργοποίηση του εγκεφάλου ώστε να καταδειχθεί και με νευροφυσιολογικά στοιχεία η σημασία της μουσικής εκπαίδευσης για την πιο ολοκληρωμένη και αρμονική ανάπτυξη των ικανοτήτων και της ψυχοσύνθεσης του ανθρώπου. Η παρούσα μελέτη επιχειρεί μια σύντομη επισκόπηση των ερευνών πάνω στην ενεργοποίηση του εγκεφάλου ως αποτέλεσμα της ενασχόλησης με τη μουσική και της μουσικής εκπαίδευσης.

2) Λελούδα Στάμου
Η Ποιοτική Έρευνα στην Επιστήμη της Μουσικής Παιδαγωγικής

Η ερευνητική εκπαιδευτική κοινότητα τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Αμερική, είχε, για πολλές δεκαετίες, εναρμονιστεί με τα ερευνητικά ιδεώδη των φυσικών επιστημών. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο συνειδητοποιείται όλο και περισσότερο ότι η προσπάθεια ποσοτικοποίησης της εκπαιδευτικής πραγματικότητας προκειμένου να τεθεί αυτή κάτω από το ερευνητικό πρίσμα, παρουσιάζει σε αρκετές περιπτώσεις προβλήματα και μειονεκτήματα. Στα πλαίσια αυτά, παρατηρείται ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον της παγκόσμιας ερευνητικής κοινότητας για τη θεωρία και τις πρακτικές της ποιοτικής έρευνας. Στόχος της εργασίας αυτής είναι να παρουσιάσει τα βασικά χαρακτηριστικά της ποιοτικής έρευνας, να ενημερώσει για τα βασικότερα είδη ποιοτικής έρευνας στη μουσική παιδαγωγική και να θίξει ζητήματα αξιοπιστίας, εγκυρότητας και γενίκευσης που σχετίζονται με αυτά. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζονται η εθνογραφική, η ιστορική, η φαινομενολογική και η νατουραλιστική έρευνα καθώς και η έρευνα δράσης, συνοδευόμενες από αντιπροσωπευτικά παραδείγματα μουσικοπαιδαγωγικών ερευνών, τα οποία βοηθούν τον αναγνώστη να κατανοήσει τα βασικά είδη ποιοτικής έρευνας στον χώρο της μουσικής παιδαγωγικής.


3) Γεωργία Μαρκέα
Ο ρόλος του Δασκάλου του Πιάνου στη δημιουργία «ταλέντων»

Η αναμφισβήτητη δυσκολία της εκμάθησης του πιάνου δημιουργεί εύλογα την απορία: τελικά μόνο τα άτομα που έχουν προικισθεί από τη φύση, τα λεγόμενα «ταλέντα», μπορούν να ελπίζουν σε μια πιανιστική καριέρα; Στο άρθρο αυτό γίνεται μια βιβλιογραφική έρευνα σε θέματα σχετικά με την διδασκαλία και μάθηση του πιάνου. Η συγγραφέας πιστεύει ότι οι σπουδές του πιάνου δεν είναι μόνο για αυτούς που έχουν το χάρισμα. Στο άρθρο αυτό αναφέρονται στοιχεία από έρευνες από τις οποίες φαίνεται ότι ο παράγοντας «δάσκαλος» μπορεί να κάνει τη διαφορά. Σε αυτές περιλαμβάνονται (α) τα χαρακτηριστικά του «καλού» δασκάλου, (β) η σχέση του δασκάλου με το μαθητή, (γ) η αναγνώριση των ατομικών διαφορών ανάμεσα στους μαθητές, (δ) η προσπάθεια για την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων και (ε) η καλλιέργεια της αυτονομίας του μαθητή. Το άρθρο αυτό είναι χρήσιμο, όχι μονο στους δασκάλους του πιάνου και σε εκείνους που ασχολούνται με την παιδαγωγία του, αλλά και σε εκείνους που δεν είναι μουσικοί, όπως εκπαιδευτικοί και ψυχολόγοι.


4) Johanella Tafuri
Η συλλογική μάθηση ως προϊόν της ερευνητικής μεθόδου*
(μετάφραση: Όλγα Κολοκυθά)

Η μάθηση είναι ένα από τα θέματα που έχουν μελετηθεί περισσότερο και ανάμεσα στους διάφορους ορισμούς, ένας από τους περισσότερο αποδεκτούς ειναι «...προσλαμβανόμενη και σχετικά σταθερή τροποποίηση της συμπεριφοράς». Θα θέλαμε να διευρύνουμε αυτή την οπτική, λαμβάνοντας υπόψη εκπαιδευτικές καταστάσεις στις οποίες η αλληλεπίδραση συμβαίνει ανάμεσα σε διαφορετικές συμπεριφορές. Οι δάσκαλοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν διαφορετικές μεθόδους, σύμφωνα με τη δική τους οπτική για την ουσία της διαδικασίας διδασκαλίας - μάθησης: αν είναι πεπεισμένοι για τη σπουδαιότητα της προώθησης της συνεργασίας, την ατομικότητα και την αμοιβαία βοήθεια μεταξύ των συμμετεχόντων, η έρευνα, ειδικότερα η ομαδική έρευνα, μπορεί να είναι μια από τις πιο κατάλληλες μεθόδους. Η δημιουργία ενός ερευνητικού πνεύματος δίνει την ευκαιρία σε όλους να συμμετέχουν με κριτικό τρόπο στην παραγωγή γνώσης και επιτρέπει την απόκτηση ερευνητικών εργαλείων. Αυτό μπορεί να είναι χρήσιμο στο μέλλον και για τα άτομα και για μια πιο ανθρώπινη κοινωνία. 
* Το άρθρο αυτό μεταφράστηκε από το περιοδικό της Διεθνούς Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση (ISME) International Journal of Music Education, 1999, Νο. 33, 88-93 και δημοσιεύεται με την άδεια της ISME.


5) Νάνση Τουμπακάρη
Σύνδεση της Διδασκαλίας της Μουσικής με τη Διδασκαλία των Εικαστικών (Από το εικαστικό δημιούργημα στη μουσική σύνθεση)


6) Λελούδα Στάμου
Βήματα για τη βασική κατανόηση ενός μουσικού έργου στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

7) Εύα Παυλίδου
Σαπουνόφουσκες και Ξωτικά

Περιγραφή δραστηριότητας με μουσική και κίνηση για παιδιά 6-9 χρονών. Μπορεί να πραγματοποιηθεί σε ευρύχωρη αίθουσα με ή χωρίς τη χρήση συνοδευτικών αντικειμένων «σκηνοθεσίας», όπως υφάσματα, χαρτόνια κ.λ.π.

Όλα τα παλαιότερα τεύχη διατίθενται από την Ε.Ε.Μ.Ε. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στα τηλ. 6939560404 και 2310858658 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.