Περιεχόμενα:
1)Μαρία Σαμαρά : Ο Αυτισμός και η Μουσικοθεραπεία - Ο δρόμος έξω από την σιωπή
2)Λιάνα Χαρατσή: H σημασία του ρεπερτορίου για τρία, τέσσερα και έξι χέρια στην Παιδαγωγική του Πιάνου
3) Iωάννα H. Eτκμεκτσόγλου: Η διδασκαλία της μουσικής στο Γυμνάσιο - Λύκειο με έμφαση σε παραμελημένους εκπαιδευτικούς και θεραπευτικούς στόχους
4) Σοφία Γιακουμίδου: ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΙΑΝΟΥ - Η μέθοδος Chester της Carol Barrat
Περιλήψεις:
1)Μαρία Σαμαρά
Ο Αυτισμός και η Μουσικοθεραπεία - Ο δρόμος έξω από την σιωπή
Tα άτομα με αυτισμό εξέπληξαν αλλά και προβλημάτισαν στην πορεία των χρόνων τους ειδικούς, αλλά και τους ίδιους τους γονείς τους. Οι θεωρίες για τα αίτια αλλά και την αντιμετώπιση του αυτισμού ποικίλλουν από τις αυστηρά συμπεριφορικές ως αυτές που απλά δημιουργούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο το άτομo έχει την ελευθερία να υπάρξει, χωρίς όμως να υπάρχει πρόθεση για αλλαγή. Ποιος είναι όμως ο ρόλος που μπορεί να παίξει η μουσική στην διαδικασία αυτή; Προσφέρει αλήθεια σε αυτά τα άτομα που οι κοινωνικές και εκφραστικές τους αδυναμίες τα καταδικάζουν στην περιθωριοποίηση, αυτή την εναλλακτική μορφή επικοινωνίας; Είναι αλήθεια η μουσική και η μουσικοθεραπεία ο δρόμος έξω από τη σιωπή;
2)Λιάνα Χαρατσή
H σημασία του ρεπερτορίου για τρία, τέσσερα και έξι χέρια στην Παιδαγωγική του Πιάνου
Μέχρι σήμερα, στην παιδαγωγική του πιάνου, το ρεπερτόριο για 4 χέρια αντιμετωπίζεται κυρίως σαν ένα είδος διασκεδαστικής ενασχόλησης, συνήθως για να συμπληρώσει και να ποικίλει μαθητικές εκδηλώσεις. Δύο πιανίστες σ' ένα ή δύο πιάνα, ή κάτι ακόμα πιο εντυπωσιακό, τρεις πιανίστες σ΄ ένα πιάνο, είναι ένα σώου που ενθουσιάζει εύκολα το ακροατήριο. Κι όμως το ρεπερτόριο αυτό είναι ένα ιδανικό παιδαγωγικό βοήθημα, όχι μόνο για την εκπαίδευση των σπουδαστών στην μουσική δωματίου σε γενικότερα πλαίσια, αλλά και για την ανάπτυξη των σολιστικών τους ικανοτήτων. Μέσα από την πολυφωνική ακρόαση και τον έλεγχο της δυναμικής ισορροπίας των φωνών, όπως απαιτείται στην εκτέλεση έργων για 4 χέρια, ο σπουδαστής μαθαίνει να ακούει και να ελέγχει καλύτερα και το σολιστικό του παίξιμο. Μαθαίνει να προσαρμόζεται γρήγορα και εύκολα και μέσα από αυτή τη διαδικασία αναπτύσσει και την τεχνική του δεξιότητα στο πιάνο. Θα μπορούσε το ρεπερτόριο για 4 χέρια να ενταχθεί στο πρόγραμμα σπουδών όλων των επιπέδων και τάξεων.
3) Iωάννα H. Eτκμεκτσόγλου
Η διδασκαλία της μουσικής στο Γυμνάσιο - Λύκειο με έμφαση σε παραμελημένους εκπαιδευτικούς και θεραπευτικούς στόχους
Με βάση τις ιδιαιτερότητες της εφηβικής ηλικίας, προτείνεται ένα πρόγραμμα μουσικής για το Γυμνάσιο και Λύκειο το οποίο δίνει προτεραιότητα στην συναισθηματική ανάπτυξη και κοινωνικοποίηση των μαθητών μέσω του μουσικού αυτοσχεδιασμού, της δημιουργίας τραγουδιών και του μουσικού ψυχοδράματος. Στο άρθρο παρουσιάζονται οι παραπάνω μουσικές προσεγγίσεις καθώς και ενδεικτικά παραδείγματα για εφαρμογή στην τάξη. Επίσης εξετάζονται οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους και η στάση του καθηγητή στα ενδεικυνόμενα ανοικτού τύπου μαθήματα μουσικής. Τέλος γίνεται αναφορά στην μεταφορά γνώσεων και στάσεων που θα διαμορφωθούν μέσα από το μάθημα μουσικής, στην εκτός σχολείου και στην ενήλικη ζωή των μαθητών.
4) Σοφία Γιακουμίδου
ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΙΑΝΟΥ - Η μέθοδος Chester της Carol Barrat
Το άρθρο που ακολουθεί δημοσιεύεται στα πλαίσια της παρουσίασης αξιόλογων μεθόδων πιάνου από την Ομάδα Εργασίας της Παιδαγωγικής του Πιάνου της Ε.Ε.Μ.Ε.
Όλα τα παλαιότερα τεύχη διατίθενται από την Ε.Ε.Μ.Ε. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στα τηλ. 6939560404 και 2310858658 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.