0610MusicschoolsandtheirecosystemsNL800x330 gr

Για τρίτη φορά, από τις 6-7 Οκτωβρίου το Πανεπιστήμιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης, μαζί με τους δύο συνεργάτες - εταίρους του, την Ευρωπαϊκή Ένωση Μουσικών Σχολείων (European Music School Union - EMU) και το Σύλλογο Μουσικών Σχολείων της Αυστρίας (Κonferenz der Osterreichischen Musikschulwerke - KOMU) διοργάνωσε το Συμπόσιο των Ευρωπαϊκών Μουσικών Σχολείων στη Βιέννη (βλ. εδώ: https://www.mdw.ac.at/european-music-school-symposium/)

Το Συμπόσιο απευθυνόταν σε ερευνητές, δασκάλους, φορείς, αποφοίτους, εκπροσώπους μουσικών σχολείων και δήμων, καθηγητές σχολείων, πανεπιστημίων και ωδείων, ενώ αποτέλεσε εξαιρετική συγκυρία για ανταλλαγή εμπειρογνωμοσύνης, στρατηγικών, πρακτικών, καινοτόμων ιδεών και απόψεων, αλλά και για δημιουργία διεθνών, δια-θεσμικών και συλλογικών δικτύων ενδυνάμωσης και ανάπτυξης βιώσιμων Μουσικών Σχολείων. Το Συμπόσιο φέτος είχε υβριδική μορφή, ενώ η θεματική του αφορούσε την «Αειφορία», ως πολιτιστική, κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική ορθή «συνθήκη» για την ευημερία των σύγχρονων και των μελλοντικών γενεών. Μια ουσιαστική μουσική ζωή και εκπαίδευση καθορίζεται από ποικίλες συστημικές αλληλεπιδράσεις μέσα σε μια κοινωνία και, αντιστρόφως, τα Μουσικά Σχολεία, όπου ανθίζει η μουσική εκπαίδευση, μπορούν να επιβιώσουν μόνο εντός ενός ευνοϊκού «οικοσυστήματος» προσανατολισμένου: α) στην εκπαίδευση των τεχνών, β) στην κοινωνική συνοχή και γ) στη μακροπρόθεσμη περιβαλλοντική ασφάλεια.

Το πρόγραμμα του Συμποσίου περιελάμβανε ομιλίες από δύο διακεκριμένους κύριους ομιλητές, την Dr Katherine Grand από την Αυστραλία και τον Pr. Ortwin Renn από τη Γερμανία (βλ. εδώ: https://www.mdw.ac.at/european-music-school-symposium/keynotes/) και περισσότερες από 40 παρουσιάσεις και πάνελ από ερευνητές και επαγγελματίες των Mουσικών Σχολείων από 17 χώρες (Βλ. εδώ: https://www.mdw.ac.at/european-music-school-symposium/presentations/

Από τη χώρα μας, έδωσαν το παρόν μέλη της Επιτροπής της Ομάδας της Ε.Ε.Μ.Ε. για τα Μουσικά Σχολεία με συνολικά 6 ομαδικές και ατομικές εισηγήσεις και εργασίες, οι οποίες εκπονήθηκαν είτε συνεργατικά μεταξύ των μελών και αφορούσαν τα ελληνικά δημόσια Μουσικά Σχολεία, είτε συνεργάστηκαν σε ερευνητικό επίπεδο και με άλλους καθηγητές – λειτουργούς των Μουσικών Σχολείων. Το κομμάτι της μελέτης και της έρευνας σχετικά με τα Μουσικά Σχολεία, η σύμπραξη σε επιστημονικό επίπεδο μεταξύ καθηγητών που υπηρετούν σε αυτά, η συνεργασία με σχολεία του εξωτερικού, αλλά και η εξωστρέφεια και ο γόνιμος διάλογος αποτελούν βασικούς στόχους της Επιτροπής της ΕΕΜΕ. Οι εισηγήσεις ήταν οι εξής:

  • “Cultural sustainability of Greek Music Schools: to what extent do graduates contribute?” (Tsimpouri, Theodora; Koliadi – Tiliakou, Anthoula). Βασικός στόχος της προκαταρκτικής αυτής έρευνας ήταν η σκιαγράφηση παραγόντων που πιθανόν επηρέασαν αποφοίτους Μουσικών Σχολείων να ακολουθήσουν μουσικούς δρόμους στην επαγγελματική τους ζωή μέσα από βιογραφικές αφηγήσεις, και που καθόρισαν την μετέπειτα επαγγελματική τους μουσική εξέλιξη, αλλά κυρίως την επιστροφή τους για διδασκαλία σε ένα Μουσικό Σχολείο.
  • “The contribution of music schools to continuing the musical heritage” (Theologos, Christos; Koliadi – Tiliakou, Anthoula; Tsimpouri, Theodora; Charalampidou, Sonia; Zachari, Antigoni). Η εισήγηση αποτέλεσε μια μελέτη για τον ρόλο των μουσικών σχολείων στη διατήρηση της τοπικής μουσικής κληρονομιάς και το βαθμό που μπορούν να επηρεάσουν την πολιτιστική και κοινωνική ζωή των τοπικών κοινωνιών και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, μέσα από τις απόψεις και τις εμπειρίες των καθηγητών του Μουσικού Σχολείου Ρόδου.
  • «Greening the sounds, one note at a time: A case study of MusEcological education at the music school of Karditsa» (Tseligka, Polyxeni; Athansiou, Zoe; Koliadi – Tiliakou, Anthoula; Siasos, Spyros). Σε αυτήν την παρουσίαση με πλούσιο εποπτικό υλικό, η οποία είχε τη μορφή εργαστηρίου, αναδείχθηκε η λειτουργία του Μουσικό Σχολείου της Καρδίτσας ως «πρότυπη» σχολική μονάδα και η επίτευξη του στόχου για τη μείωση του οικολογικού του αποτυπώματος, ενώ προτάθηκε ένας βιώσιμος τρόπος ζωής, τόσο για το σχολείο, όσο και για την ευρύτερη κοινότητά του.
  • «Distance learning or blended learning? An outline of Greek music schools teachers’ views» (Stavroulaki, Anastasia; Koliadi – Tiliakou, Anthoula; Kerasovitis, Konstantinos). Η παρουσίαση είχε ως στόχο να περιγράψει τον τρόπο επίτευξης μιας μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας των ελληνικών δημόσιων μουσικών σχολείων μέσω των πλεονεκτημάτων της μικτής μάθησης, αλλά και τις γενικότερες στάσεις, την προθυμία και την εξοικείωση των καθηγητών τους γύρω απ’ αυτήν, μέσω έρευνας πεδίου που πραγματοποιήθηκε στα Μουσικά Σχολεία της Ελλάδας.
  • “The contribution of music schools to preserving intangible cultural heritage. The case of the music school of Larissa” (Kerasovitis, Konstantinos; Siomou, Athanasia). H εισήγηση αφορούσε στη συμβολή του Μουσικού Σχολείου Λάρισας στη μεταλαμπάδευση της παραδοσιακής μουσικής και στη συνεισφορά του με αυτόν τον τρόπο στην ανάπτυξη της πολιτιστικής ταυτότητας των νέων, καθώς και τη διατήρηση της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του τόπου μας.
  • «A curriculum convergence for teaching the accordion in Greek music schools: Towards sustainable learning» (Polyxeni, Tseligka). Στην παρουσίαση εξετάστηκαν φιλοσοφικές θεωρήσεις και θεμελιώδεις έννοιες για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου προγράμματος σπουδών για το ακορντεόν, το οποίο συνδυάζει τη βιωσιμότητα και την ποικιλομορφία στο ρεπερτόριο, αλλά ταυτόχρονα συνάδει με την ανάπτυξη εμπνευσμένων μουσικών σχολείων.

Ακόμη, έγιναν πρώτες άτυπες επαφές από τα παρόντα μέλη της Επιτροπής της ΕΕΜΕ για τα Μουσικά Σχολεία με τον κ. Philippe Dalarum, Πρόεδρο της European Music School Union (Βλ. εδώ: http://www.musicschoolunion.eu) για την προοπτική ένταξης της Ελλάδας στο Δίκτυο της EMU και τα οφέλη που μπορεί να υπάρξουν για τα ελληνικά μουσικά σχολεία, αλλά και τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε αυτά. Άλλωστε, η ένταξη των ελληνικών δημόσιων Μουσικών Σχολείων αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς στόχους της Επιτροπής και γενικότερα της Ομάδας Εργασίας της ΕΕΜΕ για τα Μουσικά Σχολεία και γίνεται προσπάθεια προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Τέλος, το Συμπόσιο παρείχε εξαιρετικές ευκαιρίες για ανταλλαγή εμπειριών, διεύρυνση και εμβάθυνση των ευρωπαϊκών ανταλλαγών και συνεργασιών, αλλά και δυνατότητες εμπλοκής κι άλλων φορέων από τη χώρα μας σε μια επόμενη διοργάνωση.

Η Επικεφαλής της Επιτροπής της ΕΕΜΕ για τα Μουσικά Σχολεία,

Ανθούλα Κολιάδη - Τηλιακού