Περιεχόμενα:

1) Εριφύλη Δαμιανού - Μαρίνη: Το κλειδί του Σολ. (σ.σ. 7)

2) Μαριάννα Μιχαλαρέα: Τι είναι μουσική... (σ.σ. 8)

3) Γιώργος Σιώζος & Μαρία Γουμενοπούλου: Το δάσος. (σ.σ. 9)

4) Αναστασία Καββαδία: Ρυθμικό dicte πάνω στο τραγούδι «Κάτω στο γιαλό». (σ.σ. 10-12)

5) Μαρία Κουρκουρίκα: Διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας του κύκλου του νερού. (σ.σ. 13-16)

6) Μυρτώ Βουγιούκα: Ο ήχος - διαθεματική προσέγγιση: φυσική - μουσική. (σ.σ. 17-19)

7) Νίκος Χασάπης: Αξιοποιώντας μουσικά, μη μουσικά αντικείμενα. (σ.σ. 20-27)

8) Ευδοκία Αυξεντίου: Τα μουσικά παιχνίδια του χτες και του σήμερα στην Κύπρο και η παιδαγωγική τους σημασία. (σ.σ. 28-39)

9) Μαρία Κουρκουρίκα: Κατάλογος βιβλίων για την προσχολική και πρωτοβάθμια μουσική εκπαίδευση. (σ.σ. 40-42)

Περιλήψεις:

5) Μαρία Κουρκουρίκα
Διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας του κύκλου του νερού

Μια πρόταση για διδασκαλία που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας (4-8 χρονών) και τοποθετείται στο πρώτο τρίμηνο της σχολικής χρονιάς. Τα παιδιά διδάσκονται για πρώτη χρονιά μουσική. Για την εφαρμογή αυτής της πρότασης απαιτούνται τρεις ώρες διδακτικές. Είναι βέβαιο ότι το θέμα δεν εξαντλείται με αυτή την πρόταση διδασκαλίας. Όσο η φαντασία των μουσικών εκπαιδευτικών γεννά ιδέες, με τις γνώσεις και την κατάλληλη προετοιμασία μπορούν να γίνονται μαθήματα που θα δίνουν ικανοποίηση και χαρά τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στα παιδιά.

6) Μυρτώ Βουγιούκα
Ο ήχος - διαθεματική προσέγγιση: φυσική - μουσική

Το σχέδιο μαθήματος που ακολουθεί προτείνει μια διαθεματική προσέγγιση των τεσσάρων παραμέτρων του ήχου: χροιά, ένταση, ύψος και διάρκεια. Προτείνεται για διδασκαλία στην Στ' τάξη όπου στο μάθημα του Εμείς και ο κόσμος μας τα παιδιά διδάσκονται τα χαρακτηριστικά του ήχου. Οι δραστηριότητες που ακολουθούν μπορούν να διδαχθούν και μεμονωμένα και σε άλλες τάξεις της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας, ανάλογα με τους στόχους του/της μουσικοπαιδαγωγού.

7) Νίκος Χασάπης
Αξιοποιώντας μουσικά, μη μουσικά αντικείμενα

Βιωματική εμπειρία για τη συνειδητοποίηση των ρυθμικών αξιών με τη συμμετοχή σε ορχήστρα.

8) Ευδοκία Αυξεντίου
Τα μουσικά παιχνίδια του χτες και του σήμερα στην Κύπρο και η παιδαγωγική τους σημασία

Τα μουσικά παιχνίδια που παρουσιάζονται στο άρθρο αυτό (α) στηρίζονται στην προσωπική εμπειρία των παιδικών μου χρόνων και (β) συλλέχθηκαν έπειτα από προσωπική καταγραφή που έκανα σε δημοτικό σχολείο της Λευκωσίας τον Ιούνιο του 2003. Στόχος ήταν να καταγράψω τα τραγούδια που συνοδεύουν αυτά τα παιχνίδια, έτσι ακριβώς όπως εγώ τα τραγούδησα όταν ήμουν παιδί και έτσι όπως τα άκουσα σήμερα από τα παιδιά. Πιστεύω πως τα τραγούδια αυτά είναι πολύ χρήσιμα για την πρώτη επαφή των μικρών παιδιών με τη μουσική, κάτι που τονίζει και ο μεγάλος Ούγγρος παιδαγωγός Zoltan Kodaly. Ήταν για μένα ευχαρίστηση να βλέπω τη χαρά των παιδιών καθώς τραγουδούσαν και έπαιζαν τα μουσικά παιχνίδια. Η «μέλισσα», «τα αφκά». Κάποια από τα μουσικά παιχνίδια που παίχτηκαν και από παλαιότερες γενιές, παίζονται ακόμη και σήμερα στην Κύπρο, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Συγχρόνως, η δημιουργικότητα των παιδιών εξελίσσεται και καινούρια μουσικά παιχνίδια με νέα θεματολογία, νέα ρυθμικά μοτίβα, μελωδίες πιο κοντινές προς τη σημερινή ψυχοσύνθεση των παιδιών, εμφανίζονται,

9) Μαρία Κουρκουρίκα
Κατάλογος βιβλίων για την προσχολική και πρωτοβάθμια μουσική εκπαίδευση

Ο κατάλογος που ακολουθεί είναι μια προσπάθεια συγκέντρωσης τίτλων - βιβλίων, τα οποία μπορούν να φανούν χρήσιμα στους μουσικοπαιδαγωγούς της προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Δεν είναι ολοκληρωμένος και θα χαρούμε πολύ να μας στείλετε και εσείς τις δικές σας προτάσεις για βιβλία που διαβάσετε και μας προτείνετε να συμπεριλάβουμε στη βιβλιοθήκη μας.

Όλα τα παλαιότερα τεύχη διατίθενται από την Ε.Ε.Μ.Ε. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στα τηλ. 6939560404 και 2310858658 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.