Περιεχόμενα:

1) Μαρία Κουρκουρίκα: Στον κύκλο των εποχών: Άνοιξη - Καλοκαίρι. (σ.σ. 7-10)


2) Μαίη Κοκκίδου: Το πιάνο και άλλα πληκτροφόρα όργανα. (σ.σ. 11-16)


3) Γεώργιος Γιάτσος: Προγραμματική Μουσική. (σ.σ. 17-22)


4) Βασιλική Κοσμάνου: Τρία σχέδια μαθήματος για τάξεις του Γυμνασίου. (σ.σ. 23-27)

5) Ανδρέας Μαρκάτης: Βασικά στοιχεία ηχητικής κάλυψης μιας σχολικής γιορτής. (σ.σ. 28-33) 

6) Χρύσα Κίτσιου: Πρόταση διδασκαλίας μουσικού οργάνου μέσα από την Μπαλάντα σε Ντο ελάσσονα για πιάνο (αρ.15) του Burgmuller. (σ.σ. 34-39)

7) Ευδοκία Αυξεντίου: Μουσική και περιβάλλον - Κατασκευή μουσικών οργάνων από... σκουπίδια. (σ.σ. 40-43)

8) Έφη Μακροπούλου & Δημήτρης Βαρελάς: Τραγουδώντας λέξεις. (σ.σ. 44-52)


9) Μαριάννα Μιχαλαρέα: Τι είναι η μουσική... (σ.σ. 53-56)


Περιλήψεις:


1) Μαρία Κουρκουρίκα 
Στον κύκλο των εποχών: Άνοιξη - Καλοκαίρι.

Με αφορμή τα λαϊκά δρώμενα, τη χελιδόνα και τον κλήδονα, έγιναν δυο κύκλοι μαθημάτων σε παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Τα μαθήματα είχαν στόχο τη γνωριμία των παιδιών με την παράδοση, τον πλούτο των λέξεων και των συμβολισμών.

2) Μαίη Κοκκίδου
Το πιάνο και άλλα πληκτροφόρα όργανα. 

Σχέδιο μαθήματος για την Δ, Ε και Στ τάξη του δημοτικού σχολείου.


3) Γεώργιος Γιάτσος
Προγραμματική Μουσική. 

Σχέδιο μαθήματος για την Β' και Γ' τάξη του Γυμνασίου


4) Βασιλική Κοσμάνου
Τρία σχέδια μαθήματος για τάξεις του Γυμνασίου. 

Σχέδιο μαθήματος για την Α' Γυμνασίου για τις Οικογένειες Οργάνων, για την Β' Γυμνασίου για τη Μουσική του Μεσαίωνα και για την Γ Γυμνασίου για τον Ρομαντισμό και την περιγραφική μουσική. 

5) Ανδρέας Μαρκάτης
Βασικά στοιχεία ηχητικής κάλυψης μιας σχολικής γιορτής

Η ανάγκη χρήσης ηχητικού εξοπλισμού στα πλαίσια της λειτουργίας ενός σχολείου είναι συχνό φαινόμενο. Η ηχητική κάλυψη μιας σχολικής γιορτής είναι συχνά σύνθετη και καλούνται να ασχοληθούν με αυτήν οι ίδιοι οι καθηγητές - δάσκαλοι, οι οποίοι δικαιολογημένα δυσκολεύονται γιατί δεν έχουν τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις. Στην προσπάθεια να διευκολυνθεί το έργο τους, παρουσιάζεται ένας ενδεικτικός οδηγός τοποθέτησης των μικροφώνων, διασύνδεσης του ηχητικού εξοπλισμού και απλής ηχογράφησης.

6) Χρύσα Κίτσιου
Πρόταση διδασκαλίας μουσικού οργάνου μέσα από την Μπαλάντα σε Ντο ελάσσονα για πιάνο (αρ.15) του Burgmuller

Η ελληνική εκπαίδευση, στην εκμάθηση μουσικού οργάνου, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε παλιότερες μεθόδους διδασκαλίας οι οποίες δείχνουν να είναι εις βάρος της ερμηνείας στην εκτέλεση ενός κομματιού. Ένα βασικό μειονέκτημα είναι η μελέτη – εκτέλεση κοιτώντας μέσα από την παρτιτούρα και όχι παίζοντας από μνήμης, που έχει ως αποτέλεσμα μια «μηχανική», χωρίς έκφραση ερμηνεία. Προτείνεται ένας τρόπος διδασκαλίας αλλά και μελέτης που δείχνει στο μαθητή πως να αντιμετωπίζει τη μελέτη ενός κομματιού. Αυτή η μέθοδος έχει δοκιμαστεί σε πλήθος μαθητών διαφόρων ηλικιών και επιπέδου και έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην τεχνική, τη μουσικότητα, το ενδιαφέρον και την αυτοπεποίθηση του μαθητή. Η μέθοδος παρουσιάζεται αναλυτικά μέσω της Μπαλάντας σε ντο ελάσσονα (αρ.15) του Burgmuller. 

7) Ευδοκία Αυξεντίου
Μουσική και περιβάλλον - Κατασκευή μουσικών οργάνων από... σκουπίδια.

Με σκοπό την αφύπνιση και την καλλιέργεια της οικολογικής ευαισθησίας στα παιδιά μέσω της μουσικής, παρουσιάζονται προτάσεις κατασκευής μουσικών οργάνων από άχρηστα υλικά. 


8) Έφη Μακροπούλου & Δημήτρης Βαρελάς
Τραγουδώντας λέξεις

Το άρθρο αυτό στηρίζεται στο βιβλίο Τραγουδώντας λέξεις: από τη θεωρία στην τάξη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Fagotto (2005). Δεν ασχολείται τόσο με το τραγούδι όσο με τον ... τραγουδιστό λόγο: φωνητικοί ήχοι, καθημερινές λέξεις, παροιμίες, γνωμικά, παιδικά τραγούδια ρίμες, κείμενα έμμετρα ή πεζά, χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη της ρυθμικής αίσθησης, της δημιουργικότητας, του κινητικού συντονισμού, των φωνητικών δεξιοτήτων, της μελωδικής αίσθησης. Το άρθρο ακολουθεί τη δομή του βιβλίου και χωρίζεται σε δυο μέρη, το πρώτο μέρος έρχεται να στηρίξει σε θεωρητικό επίπεδο τη σχέση γλώσσας και μουσικής. Το δεύτερο μέρος παρουσιάζει πρακτικά παραδείγματα χρήσης της γλώσσας μέσα στην τάξη, προτείνοντας κάποιους τρόπους επεξεργασίας. Οι προτεινόμενες δραστηριότητες απευθύνονται σε παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού κι ο δάσκαλος μπορεί να επιλέξει δραστηριότητες με διαφορετικό βαθμό δυσκολίας.

 

Όλα τα παλαιότερα τεύχη διατίθενται από την Ε.Ε.Μ.Ε. Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε μαζί μας στα τηλ. 6939560404 και 2310858658 ή στην ηλεκτρονική διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.