-exoa 25

Μουσική Εκπαίδευση, τ. 25, 2015

Εισαγωγικό Σημείωμα

Ευγενία Καρούμπαλη, Τα νεοδημοτικά τραγούδια στη σχολική γιορτή της 28ης Οκτωβρίου (σσ. 7-12)

Τα τραγούδια που χρησιμοποιούνται στις εορταστικές εκδηλώσεις οι οποίες γίνονται στα πλαίσια της εθνικής επετείου της 28ης Οκτωβρίου τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι περιορισμένα και ανακυκλούμενα. Στην εισήγηση αυτή προτείνεται η χρήση νεοδημοτικών τραγουδιών, που γράφτηκαν κατά τη δεκαετία του 1940, στη σχολική γιορτή της 28ης Οκτωβρίου, προκειμένου να εμπλουτιστεί το ρεπερτόριο που χρησιμοποιείται στην εν λόγω σχολική γιορτή.

Μαρία Δημητρακοπούλου, Συνταγή με βάση το κύτταρο: Διαθεματική πρόταση (σσ. 13-16)

Το σχέδιο μαθήματος με τίτλο «Συνταγή με βάση το κύτταρο», ασχολείται με τη διαθεματική προσέγγιση της έννοιας του κυττάρου, μέσα από την οπτική του μαθήματος της βιολογίας και της μουσικής. Οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου χρησιμοποιούν κατακτημένες γνώσεις και έννοιες πάνω στη βιολογία, από την ύλη της Α’ και Γ’ Γυμνασίου. Επίσης, χρησιμοποιούν έννοιες των μαθηματικών που έχουν διδαχθεί. Με βάση αυτές τις γνώσεις, προσεγγίζουν την έννοια της μινιμαλιστικής δημιουργίας στη μουσική. Το κύτταρο, αποτελώντας την πρωταρχική μουσική ιδέα του συνθέτη, μεταμορφώνεται όπως το κύτταρο σε ένα ζωντανό οργανισμό και χρησιμοποιώντας μαθηματικές πράξεις ολοκληρώνεται η δημιουργία του έργου. Η διδακτική πρόταση ολοκληρώνεται με την ηχογράφηση και αξιολόγηση της δημιουργίας των μαθητών.

Κατερίνα Κουθούρη & Έρρικα Θωμαΐδου, Ανακαλύπτω τον κόσμο με μουσική: Πρόγραμμα αισθητηριακών δραστηριοτήτων για βρέφη έως 12 μηνών (σσ. 17-26)

Στο παρακάτω άρθρο θα παρουσιάσουμε το πρόγραμμα «Ανακαλύπτω τον κόσμο με μουσική» το οποίο απευθύνεται σε βρέφη ηλικίας έως 12 μηνών. Σκοπός του προγράμματος είναι η ψυχοσωματική ανάπτυξη των βρεφών με κύριο εργαλείο μάθησης την μουσική. Οι δραστηριότητες είναι επενδυμένες με μουσική η οποία έχει ρόλο άλλοτε ενεργητικό και άλλοτε παθητικό. Η ενεργή συμμετοχή ενός σταθερού οικείου προσώπου του βρέφους έχει ως στόχο την ενίσχυση της επικοινωνίας, την ανάπτυξη του ασφαλούς δεσμού αλλά και την δημιουργία μουσικών εμπειριών και πειραματισμών. Στη δημιουργία των δραστηριοτήτων δόθηκε μεγάλη βαρύτητα στα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά του πρώτου χρόνου της ζωής των βρεφών τα οποία παρουσιάζονται μέσα στο άρθρο.

Ξανθίπη Αναστασιάδου & Μαρία Τσαλίκη, “ΦΙΛΟΙ: ΕΓΩ ΚΙ ΕΣΥ ΜΑΖΙ”: Ένα Project βασισμένο στο Μουσικό Βίντεο (σσ. 27-32)

Σκοπός της παρακάτω πρότασης διδασκαλίας είναι να δομηθεί ένα ολοκληρωμένο πλάνο μαθημάτων το οποίο θα προσφέρει στους μαθητές της ΣΤ’ δημοτικού τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με το μουσικό βίντεο, να αναπτύξουν προβληματισμό γύρω από τη χρήση του, να το συνδέσουν με την καθημερινή ζωή τους και με αφορμή το βίντεο να διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους μέσα από στοχευμένες δραστηριότητες και να γνωρίσουν την εξέλιξη της μουσικής από το gospel ως την σημερινή pop. Επίσης, προσφέρει δυνατότητες για κοινωνική και συναισθηματική μάθηση, πολύτεχνες δραστηριότητες και καλλιέργεια μουσικών δεξιοτήτων. Το project έχει προτεινόμενη διάρκεια από 3-5 μήνες. Οι βάσεις αυτής της πρότασης τέθηκαν στα πλαίσια των μαθημάτων μεταπτυχιακού προγράμματος που ασχολείται με τη διδακτική της μουσικής (υπ. Μαίη Κοκκίδου).

Βασιλική Ψύρρα, Γνωριμία με τη μουσική και κίνηση στην τρίτη ηλικία (σσ. 33-40)

Οι σύγχρονες μουσικοπαιδαγωγικές μέθοδοι προσανατολίζονται τα τελευταία χρόνια σε μια καινούρια, για τη μουσική εκπαίδευση, ηλικιακή ομάδα, την τρίτη ηλικία. Άνθρωποι όλων των ηλικιών μπορούν με το σώμα τους, με τη φωνή τους και με μουσικά όργανα (κυρίως κρουστά) να μάθουν να παίζουν μουσική, ανεξάρτητα με το αν έχουν ήδη ή όχι κάποια μουσική γνώση ή εμπειρία. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η κίνηση παίζει ίσως τον σημαντικότερο ρόλο: Ενισχύει την ακουστική ικανότητα, συνδέει διαφορετικά και άγνωστα στον συμμετέχοντα μουσικά στοιχεία και είδη και τα μετατρέπει σε κάτι οικείο, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνει την ποιότητα ζωής σε αισθητικό, πνευματικό και σωματικό επίπεδο.

Μαρία Τσαλίκη, Μουσική και ζωγραφική για μια ολιστική προσέγγιση της εκπαίδευσης (σσ. 41-46)

Η μουσική και η ζωγραφική μοιράζονται πολλά δομικά και άλλα στοιχεία. Η ζωγραφική ως τέχνη στο μάθημα της μουσικής μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση μουσικών εννοιών και δομικών στοιχείων λόγω του οπτικού ερεθίσματος που προσφέρει αλλά και να λειτουργήσει ως εργαλείο και πηγή έμπνευσης στη σχολική τάξη. Ακολουθεί ένα project βασισμένο στον πίνακα “Automat” του Αμερικανού ζωγράφου Edward Hopper. Το διδακτικό σενάριο αφορά σε παιδιά 10-13 ετών, στη σχολική τάξη. Δημιουργήθηκε στα πλαίσια του μαθήματος “Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών” του ΠΜΣ Μουσικές Τέχνες στο Τ.Μ.Ε.Τ του ΠΑ.ΜΑΚ υπό την επίβλεψη της κας Μαίης Κοκκίδου.

Κορίνα Βασιλείου, Γνωρίζω τον Σόλωνα Μιχαηλίδη, Σχέδιο μαθήματος για να γνωρίσουν τα παιδιά τον Κύπριο μουσουργό Σόλωνα Μιχαηλίδη (σσ. 47-55)

Σχέδιο μαθήματος για να γνωρίσουν τα παιδιά το έργο του Κύπριου μουσικοσυνθέτη Σόλωνα Μιχαηλίδη. Περιλαμβάνει διδασκαλία Κυπριακού Δημοτικού τραγουδιού. Το μάθημα είναι εμπνευσμένο από εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σχεδιάστηκε και υλοποιείται τα τελευταία χρόνια στο Δημοτικό Αρχείο-Μουσείο «Σόλωνα Μιχαηλίδη» στην Κύπρο.

 

Το περιοδικό Μουσική Εκπαίδευση κυκλοφορεί μία φορά το χρόνο και μοιράζεται ΔΩΡΕΑΝ στα οικονομικά τακτοποιημένα μέλη της Ε.Ε.Μ.Ε. της χρονιάς έκδοσης του κάθε τεύχους του. Εάν είσασταν οικονομικά τακτοποιημένο μέλος της Ε.Ε.Μ.Ε. το 2015 και δεν λάβατε το συγκεκριμένο τεύχος ή εάν επιθυμείτε να το παραγγείλετε (τιμή 10 ευρώ + έξοδα αποστολής) επικοινωνήστε με τη διεύθυνση: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.